Skal vi forby omskjæring?


 

Illustratør: Kristin Bruun 

Frp vil forby omskjæring av gutter. De som praktiserer omskjæring av gutter er jøder og muslimer. Mange nordmenn som forbudet ikke gjelder for, de som ikke omskjærer sine sønner, er imot dette forslaget. Er det fordi det er Frp som står bak det? Om SV, Ap eller Rødt hadde kommet med et slikt humanistisk lovforslag, ville reaksjonene vært det samme? Skal man i politisk debatt overse lovforslagets gode og humane konsekvenser for gutter med muslimsk og jødisk bakgrunn? Eller veier ikke muslimske og jødiske gutter like mye som å  si imot alt Frp foreslår uansett om det de har kommet med er bra eller dårlig? Er det ikke relevant å debattere lovforslaget ut fra humane verdier, og om lovforslaget er i favær for modernisering av tradisjonene?

ISLAM: Når det gjelder islam er omskjæring en tradisjon som er blitt praktisert i århundrer.  Dette er ikke et tilstrekkelig argument for å fortsette den. Slaveri var også praktisert i århundrer i islam, men det fins ikke lenger noe holdbart argument for å legitimere slaveri. Omskjæring av pikebarn var også en tradisjon enkelte steder.

Likevel fins det mange aktivister i islams verden som ikke ser på omskjæring som en del av islam.

Det fins titalls uttalelser av profeten som bekrefter at omskjæring er profetens vei. Det er riktig. Profetens uttalelser er ikke nok hvis uttalelsene kollidererer med Koranen. Koranen er første kilde. Og det som kolliderer med Koranen, tas ikke som sann kilde.

Det var Abraham, profetenes far, som startet denne tradisjon. Og koranen sier at vi må følge hans vei, for han er et godt eksempel.

Men: Det står i Koranen at vi følger Abrahams spor når det gleder monoteisme. At vi dyrker kun én Gud. Abraham er nevnt 69 ganger. Men det står ingenting om omskjæring i disse 69 koranvers. Om det var omskjæring vi skulle følge, ville profeten Muhammad og de fire første hellige kalifer blitt omskåret.

Profeten ble født omskåret. Slik forteller tradisjonen, men ikke Koranen. Det fins også en annen beretning som forteller at Profeten var i ørkenen da han var en liten gutt, og to engler åpnet hans hjerte og rengjorde ham fra styggedom.

Men alle disse beretninger er svake og kolliderer med Koranen. Historikernes forskning sier derimot noe annet: Det fins ingen beretning om omskjæring i alle de første kilder av islam. Disse beretninger ble skrevet i ettertid. Da mange jøder konverterte til islam, utgjorde de den intellektuelle eliten i religionen. De var bevandret i Toraen (Gamle Testamente) og klarte å overføre omskjæringstradisjon med seg. Disse fortellinger i islams teologi ble kalt for ?De israelittiske beretninger?. I Sharia tas ikke disse beretninger på alvor. De er svake når det gjelder kilde, og ikke i harmoni med koranen. Og alt som kolliderer med Koranen, tas ikke som sannhet av muslimer og teologer som.

Koranen sier ingenting om omskjæring, og vi  kan ikke bruke Koranen i denne omskjæringssak.

I tillegg forstår mange muslimer i vår tid koranens filosofi og retningslinjer på en moderne og human måte: Har Gud skapt mennesket så urent at det må rengjøres med å amputere en levende del av sin penis? Om forhuden var uren, ville Gud ha skapt oss uten den. Men Koranen sier tvert imot: I sura Fikentreet (95:4) og Himmelen revner (82: 7) : Vi skapte mennesket på beste måte. Menneske! Hva har forledet deg vedrørende din høysinnede Herre? Han som har skapt deg, formet deg og gitt deg rette proporsjoner. ?

Gud i Koranen i Kvinnene (4:118-119) advarer oss om å bli som djevelen som Gud har forbannet. Djevelen sa til Gud: «Jeg vil sannelig overta en bestemt del av dine tjenere! Jeg vil visselig lede dem på villspor og vil få dem til å skjære ørene av buskapen. Jeg vil få dem til å forandre Guds skapning!?

Altså, hvis man skjærer av ørene på et dyr, betraktes dette av Gud som djevelens verk, for dette er et forsøk på å forandre Guds skapning. Jeg ber muslimene i Norge å sammenlikne dette med oss som forandrer mennesket som ble skapt i fullkommen tilstand med omskjæring av våre guttebarn. Gud vil ikke akseptere at vi skjærer bort den levende del av hans skapning og påfører det smerte.

 

Myter om omskjæring

De fleste av oss muslimer som ble omskåret, glemmer det. Men opplevelsen hviler i underbevissthetens nederste skuff, som et arr i sjelen. Man kan se konsekvensene om man glemmer smertene. Jeg snakket med mange av mine venner som ble omskåret. De er hjernevasket av århundrelang propaganda om at denne tradisjonen som er støttet av religionen og ?moderne vitenskap?, bekrefter at den er helsemessig bedre og gir immunitet mot en rekke farlige sykdommer.

Det jeg lurer på, er om vitenskap virkelig støtter en slik grusom århundrelang tradisjon som påførte generasjoner av barn smerte og pine?

Svaret er at omskjæring er en omstridt tradisjon, og det foregår en debatt om den i islams verden så vel som i Europa og USA. For det fins folk som støtter den, mens andre protesterer mot den. Forskningen blir tolket til omskjæringens favør. Jeg kan gi et eksempel som er kjent i Europa og var et bidrag til myten om omskjæring:

I det 19. århundre skremte kjønnssykdommene Vesten. Noen betraktet disse sykdommene som guddommelig straff for menneskenes misgjerninger. Mange leger nektet å behandle pasienter som hadde kjønnssykdommer. I år 1855 offentliggjorde en lege en studie om syfilispasienter på et sykehus i London. Legene oppdaget at syfilissmitte blant jøder var betydelig mindre enn andre engelskmenn. Og fordi jødene var den religiøse minoritet som var omskåret, konkluderte legen som gjennomførte studien med at omskjæringen forebygger mot syfilis.

Denne studie ble også publisert utenfor England og ble brukt som dokumentasjon på nødvendigheten av omskjæring. I år 1857 nektet en jødisk lege å omskjære sin sønn. Rabbineren reiste sak mot faren og brukte denne studie som bevis på nødvendigheten av omskjæring. Faren ble berøvet retten til å bestemme over sin sønn. Gutten ble omskåret mot farens vilje.

Denne studien er også blitt brukt i den muslimske verden som den eneste sannhet som bekrefter den ?guddommelige? visdommen bak omskjæringen. Men historikere dementerte denne studien fordi: Jødene bodde isolert i sin ghetto. Dette virket som karantene. I tillegg var det forbudt for kristne prostituerte å ligge med jøder, for da ble begge straffet med døden. Dette hindret at jøder ble smittet.

Da jeg diskuterte omskjæring med en venn fra Syria, tilstod han at det skader barna psykisk. Men han mente at fordelen er større enn ulempen. Han sendte meg link av artikler som mener at omskjæring forebygger kreft.

På arabiske nettsider brukes studier om omskjæring som ble avkreftet. For eksempel hevdes det fremdeles at omskjæring forebygger kreft. Dette er en mening av Abraham L. Wolbarst, en amerikansk jødisk lege som snakket om kreft med leger på fire sykehus i India i 1932. Han mente at årsaken til peniskreft er fuktigheten, hvor det kan dannes bakterier, under forhuden. Når forhuden omskjæres, fjernes fuktigheten, og dermed årsaken til kreft. Moderne forskning avkrefter denne teori. Dett ble testet på aper og rotter, og det viste seg at dette har ingenting med kreft å gjøre.

På slutten av 80-tallet dukket en ny myte opp i Egypt om at omskjæring av gutter og jenter forebygger AIDS. Dette var basert på den jødiske legen Dr. Aaron Finks artikkel i et medisinsk tidsskrift i 1986. Denne legen er en tilhenger av omskjæring av gutter. Han tilstod senere at han ikke klarer å bevise sin påstand. Statistikken viser at det fins 1,1 millioner HIV-smittede i USA. Majoriteten av dem var omskåret.

Mens i hele Europa fins 600 tusen som er smittet av dette viruset. Statistikken fra 1994 viser atmange amerikanere i USA er smittet. Og nesten alle er omskåret.

De fleste studier som forkynner medisinsk støtte for omskjæring, er sprunget ut av tro: For de fleste legene er jøder og de er religiøst motivert. I dag fins ingen påstand for omskjæring som ikke er argumentert mot. For anti-omskjæringsfronten blir stadig sterkere i argumenter og bevis. Men dette er ikke en lett oppgave. Slaveri tok lang tid før det ble avskaffet. Barn som blir omskåret kan ikke gjøre opprør, men de skriker foran foreldre og samfunn, leger og religiøse dogmer. De venter av oss å se på deres lidelse og smerte, utenfor religiøse myter, uten frykt for legenes meninger. Og i den muslimske verden fins også muslimer som argumenterer mot omskjæring, med referanser fra koranen og tradisjonen. Dette tar jeg opp i neste artikkel.

 

Walid al-Kubaisi

PS. Kristin Bruun er kunstner og illustratør, og har i mange år levert kommentartegninger og karikaturer.

 

78 kommentarer

Ola Dunk

11.05.2017 kl.10:47

Har disse religiøse som påberoper seg religionen sin som støtte for slik mishandling av barn tenkt på at de fornærmer sin "Gud" på det groveste ved å gjøre dette? De sier jo nærmest rett ut at "Skaperverket ditt er ikke perfekt! Vi vet bedre! Denne biten må vekk!"

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.05:50

Kjære Ola,
Jeg tenker akkurat som deg. Jeg lurte på hvorfor teologer ikke kan tenke så klart som oss. Men religionen har utrolig evne til å legitimere slike tradisjoner. De benekter barnas smerte.
Takk for kommentaren.

Ola Nordmann

11.05.2017 kl.11:17

Selvfølgelig er det lettere å ikke bli smittet av kjønnsykdommer med omskåret penis... Dette sier seg selv, vil du bevare U-bakteriene etter sex inne i penis eller forsvinne dem etter en enkel vask! Jeg er ikke religøs men har tatt valgen om å omskåret meg pga av HYGIENE og forvare meg mot kjønnsykdommer som 97% av Amerikanerne har gjort...

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.05:52

Kjære Ola Nordmann,
Det du betrakter som selvfølge, er ikke det hos alle. Du vurderte saken på en måte som mange leger ikke erkjenner. I vår tid er det ikke vanlig å ha sex uten å vaske seg etterpå med såpe. Om man er omskåret eller ikke, man vasker seg. Vi er ikke i Sinaiørkenen og opplever vannmangel, og hygieneregler er ikke vanskelig å holde oss til.
Men kjære Ola, om det er du som valgte å bli omskåret, så gjelder min kamp mot omskjæring ikke deg. Jeg snakker om omskjæring av gutter hvor foreldrene bestemmer på vegne av dem. Om man er 18 år og vil bli omskåret og til og med amputere sin penis fra bunnen, er saken totalt annerledes. Og jeg tror du er enig med meg ang. dette. En moden mann kan bestemme for seg selv. Men et barn eller gutt burde ikke bli omskåret. De kan selv bestemme når de er voksne.
Takk for kommentaren.

Pål

11.05.2017 kl.11:23

Ola Nordmann: Hvor mange spedbarn trenger beskyttelse mot kjønnssykdommer?

Atle Kim

11.05.2017 kl.11:32

Walid al-Kubaisi høres ganske omskåret ut... Mange menn liker verken å vaske seg på rompa etter at dem har gjort seg av, heller ikke å barbere seg på rompa heller, dette er ett tabu pålagt tema, spesielt for vesten... Kun tørk rompa med papir og helst ikke barbere seg. Hvor mye vitenskapen snakker om det å barbere seg på rompa ikke er forebyggende på noen som helst sykdommer, foretrekker jeg fortsatt å gjøre det pga av hygieniske årsaker. Det samme gjelder omskjæring også... Men sånn er det jo alltid, noen bruker religion for å mot argumentere renslighet, foretrekker istedet å være møkkene på baken, og må jo like illelukten som stammer fra penis osten... Nam nam stå på folkens...

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.05:54

Kjære Atle Kim,
Ja, jeg er blitt omskåret. Du kan lese om min opplevelse i detalj i min siste bok Blekk og blod, Dreyers Forlag. Grusom opplevelse. Du burde lese.
. Jeg vil bare si at min oppfatning er at nordmenn er et renslig folkeslag og vasker seg og sitt hjem grundig.
Takk for kommentar.

Ola Nordmann

11.05.2017 kl.11:38

Pål. Du hadde nok slippet å bekymre deg om penis osten din nå vis du spontant skulle ha fått en oralsex fra ei kvinne f.eks. Og sagt en takk til dine foreldre for dette.

Jo yngre alder operasjonen forgår, jo mindre blir personen påvirket av dette, så å si nesten ikke husker dette...

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.05:56

Kjære Ola, Les artikkelen en gang til. For å ta opp en sak som jeg kommenterte, jo, noen glemmer dersom de er veldig unge. Men en slik opplevelse etterlater et traumatisk arr i sjelen.

Kristin

11.05.2017 kl.11:48

Forby omskjering??? Halooo, det burde heller vært en kvinne rettighet i Norge også slik som i USA at alle menn er omskåret. Hvor er feministene her??? Ei kvinne har rett til å nekte en mann sex vis mann ikke er omskåret. Gjærne prøv deg på one-night-stand i New York f.eks, så får vi se hvordan en tilfeldig kvinne reagerer på en mann som ikke omskåret. Haha jeg bare ler av dette, drar frem religions kortet for å forsvare ikke omskjering??? Hva med hygiene da folkens?

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.05:57

Kjære Kristin,
Du skriver: « Ei kvinne har rett til å nekte en mann sex hvis mannen ikke er omskåret.» Det er hennes rett å nekte sex med hvilken som helst person.
Om en annen kvinne skriver her « Ei kvinne har rett til å nekte en mann sex vis mann er omskåret.» Hvordan ville mange ha reagert?

Henning

11.05.2017 kl.11:49

Godt å se at ikke alle er hjernevasket Walid! Må jo være det mest blasfemiske en religiøs person kan gjøre? "gud" gjorde ikke god nok jobb her så vi må fikse :) Da blir det fort dødstraff for de fleste muslimer ivertfall - vet ikke hvordan jødene stiller seg til blasfemi..

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.05:58

Kjære Henning,
De fleste muslimer er oppegående, men de trenger mot til å kunne protestere. De snakker, men de er redde for det skrevne ord.

Jenny

11.05.2017 kl.11:52

Bakterier er ikke noe man bare kan vaske av.

Hvis man syntes at omskjæring er the way to go, så få dette gjort i voksen alder.

Christopher

11.05.2017 kl.11:57

Skal vi forby at guttebarn får 1/3 av huden på penis kappet av? Bare at det i det hele tatt er et spørsmål sier mer enn nok.

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:00

Kjære Christopher,
Enig at et slikt spørsmål burde ha vært tatt opp hundre år før nå. Problemet er at vår kultur ennå ikke er blitt modernisert, slik som norsk kultur. Men vi er på vei. Vi trenger litt tålmodighet og mer åpenhet og humanisme, så kan vi bli like åpne og moderne som nordmenn. Om vi ikke klarer det, blir vårt liv svært vanskelig i Norge. Men jeg er opptimist.
Takk for kommentaren.

Mikkel rev

11.05.2017 kl.11:58

Hvem innførte omskjæring av gutter hos Abraham? Det var Gud! Hvem sendte Jesus? Det var Gud! Hva gjore Jesus med Moseloven, omskjæring osv..

Kolosserne 2:14 Gjeldsbrevet som gikk imot oss på grunn av lovens bud, strøk han ut og tok det bort ved å nagle det til korset.

Så det bare å slutte med omskjæring, og omskjæring av jenter har aldri vært Guds ide. Ødelegger hele sexlivet, tørrhet, smerte, ingen lyst. Helt Crazy!

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:03

Kjære Mikkel rev,
Alle semittiske «profeter» har gjort det samme. De endret radikalt tidligere tro og skapte en ny tro, uten å ta avstand fra tidligere profeter. Både Muhammed og Jesus har oppfattet troen på en annen måte enn sine tilhengere. Jesus var en mester i å revolusjonere alle forestillinger i sin tid.
Kristendommen avskaffet omskjæring. En bragd.

I Islam er omskjæring ikke en del av islam. Jeg nevner i artikkelen at profeten og de fire første kalifer ikke var omskåret. Jøder som konverterte til islam overførte denne tradisjonen med seg.

I vårt demokrati i det norske moderne samfunn burde barnas og gutters rettigheter prioriteres framfor religiøse tradisjoner , -- praktisert da menneskeheten ikke var kulturelt moden. Barbariske tradisjoner burde forbys.

11.05.2017 kl.12:01

Syke mensker som driver med omskjering

BareLurer

11.05.2017 kl.12:02

Bravo, Walid! Så kan Ervin Kohn ta seg en bolle. At man 1) ønsker å sette forskjeller mellom gutter og jenter i forhold til omskjæring går mot alt annet vi legger i begrepet "likestilling" (hvorfor skal ikke gutter ha beskyttelse mot slike inngrep når jenter får det?) og nå må disse såkalte "antirasistene" slutte med dette "vi har religionsfrihet!"-tullet for å forsvare overgrep, enten det er mot barn eller andre. Hva om hinduer i Norge skulle begynne å kreve at vi må innføre kastesystemet, fordi "vi har religionsfrihet"?!

Du har helt rett når du sier "(...) omskjæring (er) en tradisjon som er blitt praktisert i århundrer. Dette er ikke et tilstrekkelig argument for å fortsette den. Slaveri var også praktisert i århundrer (i islam, men også i andre religioner), men det fins ikke lenger noe holdbart argument for å legitimere slaveri."

Menneskerettighetene slår fast at alle står fritt til å velge religion - hvordan kan du da forsvare omskjæring med å vise til religionsfriheten, Kohn??

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:05

BareLurer,
Takk. Helt enig med deg. Ervin Kohn er en fornuftig person som jeg respekterer. Han snakker på vegne av en menighet slik enhver imam snakker på vegne av sin menighet.

Jeg kjenner mange jøder i Norge og USA som er imot omskjæring. En av dem kom og besøkte meg i Norge. De er fantastiske. Jeg føler plutselig at det som binder meg til dem er verdier og prinsipper, mer enn det som skiller meg fra dem; etnisitet eller tilhørighet til jødedom og islam.

Kritisk

11.05.2017 kl.12:03

Det er bare fordi FrP vil forby kjønnslemlestelse av små gutter. Venstresiden legger all fornuft og omtanke for barn til side når FrP foreslår noe. Politikk er viktigere enn å verne små gutter mot overgrep. Slik er AP og SV

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:08

Kritisk: Dette er veldig trist. Uharmonisk.
Men her må jeg nevne at ikke alle på venstresiden er av denne irrasjonelle typen. Les det Lars Gule skriver om omskjæring: Fantastisk. Lars står ved siden av barna våre og beskytter dem mot tradisjonen.

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/nei-til-omskj%C3%A6ring-1.439745

Mikkel rev

11.05.2017 kl.12:05

I dag gjelder dette!

Romerne 2:28 Rett jøde er ikke den som er jøde i det ytre, og rett omskjærelse skjer ikke i det ytre, på kroppen. 29 Jøde er den som er jøde i det indre, og omskåret er den som er omskåret i hjertet, ved Ånden og ikke ved bokstaven. Han får ikke ros av mennesker, men av Gud.

Kritisl

11.05.2017 kl.12:07

Kristin - du må være feministisk fra vettet. Du forsvarer overgrep mot små barn. Menn får kjønnssykdommer av kvinner så det er ikke noe grunn for kjønnslemlestelse. Le i vei du...

MT

11.05.2017 kl.12:10

Omskjæring er noe de som føler for det (f.eks om de er bekymret for kjønnssykdommer, noe de uansett ikke får som barn) kan få lov til å velge å få utført på seg selv, mot betaling, når de er myndige. Religionsfrihet betyr også frihet fra permanente skader påført i navnet til en religion de selv ikke har valgt enda.

Judas Iscaroit

11.05.2017 kl.12:31

All form for omskjæring er tull. At en eller annen bortforklarer dette med tradisjon er en "ikke argumentasjon". Det er like dumt å si at steining har en lang tradisjon blant diverse religiøse.

Voks opp! Slutt å drive med tull. Slutt å være barnslige å tro på tull.

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:10

Kjære Judas Iscaroit: Dette er jeg helt enig med deg i, og jeg ønsker at saken var så enkel som du forestiller deg. Livet ville ha vært mye lettere. Jeg har en nabo som har samme holdning som deg. Vi er brødre. Livet blir så lett når folk er selvstendige og ikke bundet av tradisjoner og verdier vår forfedre praktiserte da menneskeheten var infantil og uutviklet.
Takk for kommentaren.

Sten

11.05.2017 kl.12:32

Gutter og menn har ingen verdi og ingen prioritet i Norge. Det er kun kvinner som har verdi og får politisk oppmerksomhet. Denne saken viser fakta

Aj

11.05.2017 kl.12:35

Hvorfor kan vi ikke skjære bort klitoris? Nøyaktig samme argumentasjon

Ali

11.05.2017 kl.12:40

Hei.

Er du seriøs med meg som skriver dette? Hvis folk vil omskjære seg så la dem gjøre det! Hvorfor skal alt snu om til noe negativt med engang det er snakk om islam?

Først må de som kritiserer islam så mye lære seg å tolke koranen riktig. Når dere har gjort det så kan vi diskutere videre, men hva er vitsen med å diskutere dette? Alle mennekser er forskjellig og har forskjellige syn på ting, så vi vil uansett ikke komme noe vei! Så hvorfor ikke bare respektere alle og elske alle rundt seg om de skulle være muslim,kristen,hindu, eller buddhist, samme hva hvilken religion de tilhører samme hvilken farge de har, samme hvilket nasjonalitet de har. Vi er alle mennesker her på jora, vi er ikke forskjellig fra noen sider, vi er alle lagd av kjøtt og blod.

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:13

Kjære Ali,
Enig med deg om at alle mennesker har samme opphav, og alle burde respektere hverandres eksistens og valg så lenge valg og kultur ikke kolliderer med menneskerettigheter.

Alle kan omskjære seg om de vil. Men barn og gutter blir tvunget av foreldrene og av tradisjonen. Derfor burde staten hindre at dette skjer før disse blir voksne og kan bestemme selv om de vil bli omskåret. Ikke sant?

Til Ali

11.05.2017 kl.13:01

Du skriver "Hvis folk vil omskjære seg så la dem gjøre det!"

Du sier jo akkurat det det dreie seg om "å gjøre det" handler om å få det man vil, et barn har ikke denne handlekraften ei heller evnen til å forstå et slikt valg. "Vil omskjære seg" er noe annet enn å bli omskjært fordi ANDRE vil det og tar valget fra deg.

toto

11.05.2017 kl.13:02

Til Ali

Koranen skal ikke tolkes . Den skal forstås ord for ord . Man har ikke lov til å ta noe bort eller legge noe til .

Koranen skal lese ord for ord . Bokstav for bokstav . det står i en av de første versene i koranen . Husk at allah har samme koran i paradiset og den er av pur gull .

Man skal ikke spørre om viktigheten eller tolke koranen . Man skal bare tro på hvert eneste ord . Bokstav for bokstav . Det er hva som befales . Har du ikke lest den ? .

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:16

Kjære Toto,
Det er bare den wahabittiske salafistiske sekten som sier det og som kun vil godkjenne den bokstavtro. Men ikke resten av muslimene. Derfor har vi sunnier og shiaer, vi har hanafier og malikier, vi har shafiéer og resten av sektene. En hver sekt er en ny tolkning av islam og koranvers. Vil skrive om dette snart.

Altså, alle sier: koranen er uforanderlig, men enhver forstår koranversene på sin egen måte/ egen tolkning.

ACAB

11.05.2017 kl.13:02

tolk det her: kom deg ut av landet og ta med deg jævla muslimsvina din skitne gris!

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:16

Kjære ACAB
Kan du være stolt av en slik kommentar?

Espen André

11.05.2017 kl.13:25

Ola nordmann er du hjernedød? Seff får du kjønnsykdommer selvom du er omskåret ditt nepskrell

Shah

11.05.2017 kl.14:21

Nei, jeg drar ingen steder jeg A.C.A.B :) Jeg blir her for resten av mitt liv! Mitt land like mye som ditt! Rødt hvit og blått er i mitt blod! Men det er nok ikke i ditt blod? Fordi det kan man se med den holdningen du har!

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:17

Kjære Shah, jeg forblir her med deg!

BareLurer

11.05.2017 kl.14:37

ACAB - la meg gjette: du er en idiot?

nn

11.05.2017 kl.14:38

hemofili/blødersyken

Glafo

11.05.2017 kl.16:57

Selvsagt er jeg glad hvis det kommer et forbud, men det er et stort MEN.

Hvis forbudet blir gjennomført, kan vi også risikere at foreldrene velger å omskjære barnet i det skjulte, med alle farene som dette vil medføre for barnet, så jeg er ens smule ambivalent.

Når det er sagt, synes jeg at barnet bør få bestemme dette selv når det er myndig.

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:18

Kjære Glafo, lovforbud gjelder dem som er under 18 år. Myndige menn kan amputere forhud eller hele pikken. Vi snakker om omskjæringsskade foreldrene påfører sine sønner uten barns vilje og valg.
Om foreldrene gjør det i det skjulte, har vi lover som straffer dem. Omskjæring av pikebarn er forbudt. Om noen praktiserer det, blir man straffet.

Rune

11.05.2017 kl.17:18

At omskjæring er forbudt i norge burde være en selvfølge! Tenk at disse fjolsene ser seg nødt til å lemleste sine barn på denne måten, og begynne å kutte i det deres perfekte gud har skapt! Så meningsløst, selvmotsigende og idiotisk at jeg nesten ikke har ord for det. Individer som har fylt 18 år kan gjerne gå og få rituell omskjæring utført hvis de ønsker. Tipper køene utenfor legekontoret hadde vært rimelig korte. Jeg får dessverre helt fnatt av disse gudedyrkerne og neandertalerreligionene..

Tore Andersen

11.05.2017 kl.19:14

"Om SV, Ap eller Rødt hadde kommet med et slikt humanistisk lovforslag, ville reaksjonene vært det samme?" Nå leser vi at MDG ikke går imot omskjæring som de tidligere hadde bestemt. Årsaken? FrP er for et forbud. Da må MDG være imot. Vi får de politikerne vi fortjener heter det. Hva galt har vi gjort?

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:19

Kjære Tore Andersen,
Veldig trist at MDG har en slik reaksjonær holdning. Islam er et unntak. Vi vet om grunnen som fikk dette partiet til å omgjøre sin holdning. Men dette vil skade partiet selv. De har sviktet sine velgere.

Inger

11.05.2017 kl.19:16

Jeg er "gammel" så jeg har hatt sex med flere menn gjennom livet, ingen har vært omskåret, men jeg har aldri hatt noen kjønnssykdom. Hallo, ikke tull, unnskylde slike overgrep mot barn med hygiene og "overtro" Barn har heller ikke sex så da kan det vel vente til de er gammel nok til å bestemme (og betale) selv

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:20

Kjære Inger: Takk for ærlighet. Din erfaring er beste argument mot dem som tror at forhuden forårsaker kjønnssykdommer.

11.05.2017 kl.19:17

"I dag fins ingen påstand for omskjæring som ikke er argumentert mot. For anti-omskjæringsfronten blir stadig sterkere i argumenter og bevis. Men dette er ikke en lett oppgave."

Og lettere blir det ikke når både VG og Dagbladet på lederplass nylig støttet galskapen. Hvorfor? Fordi de norske jødene er en forfulgt religiøs minoritet. Det er visstnok helt avgjørende for denne forfulgte minoritetens selvfølelse, at de får lov til å fortsette den tusenårige tradisjonen med å lemleste kjønnsorganet til sine guttebarn.

For en sjuk tradisjon!

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:22

VG og Dagbladet representerer ikke folkets sunne fornuft. Jeg forstår dette som om de vil vise støtte til en forfulgt minoritet, og også jødene er forfulgt i dag på en eller annen måte. Det er denne kjøreplan som gjør at offetlig media ikke representerer folket, men en elites mening.
Men etter min erfaring kan dette endres via debatt.

Sander

11.05.2017 kl.19:46

Takk, Walid, for mye god informasjon. Jeg er ateist og tror at evolusjonen ikke hadde utstyrt oss med forhud, om den ikke var til nytte for noe. Jeg tror omskjæring egentlig er (og opprinnelig var) en manifestering av patriarkatets makt, og at fenomenet faktisk illustrerer en grunnleggende side av hvordan patriarkater egentlig fungerer:

For ser man til naturen finner man mange patriarkater - alle karakterisert av dominante hanner, som hindrer andre hanner i å forplante seg - og ikke i ett eneste patriarkat undertrykkes hunnene (det skjer kun i matriarkatene).

Omskjæring må forbys, og det burde vært en selvsagt del av menneskerettighetserklæringen til FN.

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:23

Kjære Sander
Takk.Du har rett. Det er patriarken som formet tradisjonene.

Ole

11.05.2017 kl.20:14

HALLLO.

Dette er en rett foreldrene har over sin guttebaby.

Slutt aa blande seg inn I foreldrenes avgjorelse.

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:24

Kjære Ole,
Dette er et forbud som er harmonisk med menneskerettighetene.

Slutt å blande deg inn i menneskerettighetenes holdning.

Chris

11.05.2017 kl.20:51

Kort svar: Ja det skal vi

Da var den saken løst

Er det noen flere overgrep mot barn og kvinner vi kan stoppe?

Nei en kan ikke gjøre hva en vil bare fordi religionen sier

det. Bare fordi en steinet kvinner og menn før fordi de hadde kontakt før ekteskapet betyr ikke at vi skal gjøre det i dagens samfunn. Bare fordi folk trodde at jorden var flat før bør ikke hindre oss i å ta en jordonseiling

Morten Johansen

11.05.2017 kl.21:16

Man skal ikke skjære i sine barn

Oppgitt

11.05.2017 kl.21:22

At VG og Dagbladet støtter kjønnslemlestelse og overrep er ingen overraskelse, siden de tilhører venstresiden med feministisk/marxistisk ideologi.

I den verden har små gutter ingen plass siden det kun er kvinner og jenter som skal vernes om.

At noen har praktisert en barbarisk skikk i mer enn 2000 år spiller ingen rolle. Hva skjedde med enkebrenning i India eller med slaveriet? Omskjæring av jenter er også praktisert i tusenvis av år men nå er det forbudt. Hvorfor skal det være så viktig for et folks identitet å kutte av forhuden av friske småbarn?

Omskåret mann

11.05.2017 kl.21:46

Hvorfor skriver du denne artikkelen? finn på et bedre tema! Hva gjør dere om FRP plutselig sier at analsex er forbudt fordi det er farlig for ræva? La folk leve!

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:26

Kjære Omskåret mann
Kan du lese artikkelen før du kommenterer.

Om Frp vil blande seg i analsex som er praktisert blant voksne, er alle imot. Men om det er med barn, blir saken annerledes.

Ingen snakker om å forby omskjæring av menn. Vi snakker om lovforbud mot omskjæring av gutter og barn. Vi ønsker at de blir voksne og selv kan bestemme å bli omskåret.

Lizzie Efemie

11.05.2017 kl.22:28

Han som mæ har ikke funnet i Koranen, Hadith og Shariah om omskjæring av Gutte barn. Men det står om FGM i Hadith om kutting av kjønnslepper. Skal man bli kvitt den ene så må den andre også vike. 🚼

Thea Waag Fjeldstad

12.05.2017 kl.00:38

Ja!

Selvfølgelig skal vi forby omskjæring av barn! Både jenter og gutter. Omskjæring er lemlestelse av ellers friske individer, og det påfører barna en ureversibel tilknytning til religion - i tillegg til faren for infeksjon og skade (og i verste fall død).

Takk til Walid al-Kubaisi for en grundig og gjennomtenkt refleksjon over omskjæring.

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:27

Kjære Thea Waag Fjeldstad: Takk for hyggelig og oppmuntrende tilbakemelding.

Ritz

12.05.2017 kl.06:50

Jeg blir rett og slett forbanna når noen forsøker å dra "hygienekortet" for å forsvare omskjæring.

Omskjæret eller ikke, så er vanlig daglig vask med vann og såpe det som skal til, eller ved behov som etter samleie..

Omskjæring fjerner tusener av nerveceller som er direkte linket til følelsen under samleie og/eller onani. Uten forhud, som er der for å beskytte penishodet, blir penishodet tørrere, kan sprekke av tørr hud.

Å la seg omskjære er egentlig et greit valg men har sine klare ulemper.

Fordelene er mer dogmatiske enn reelle, så hvorfor ta valget på vegne av mennesker. Kan de ikke få ta det selv?

Mine foreldre var sterkt religiøse, men selv er jeg det ikke. Jeg er faktisk glad for at jeg selv kan bestemme over eget liv og ikke er påført uforanderlige kroppslige endringer.

Jeg har stor respekt for egne foreldre, men er sterkt uenige med dem.

En samleside for fordeler/ulemper finner dere her:

http://www.circumcision.org/advocates.htm

Walid al-Kubaisi

14.05.2017 kl.06:28

Ritz.
Takk for en god kommentar. Kan ikke være mer enig med deg enn nå.

Kritisk

12.05.2017 kl.07:19

Media og AP forsvarer kjønnslemlestelse av små uskyldige guttebarn kun fordi Frp foreslår å forby uvesenet.

Politikk er viktigere enn hensynet til små barn som risikerer å blø seg ihjel. Når hatobjektet Frp foreslår noe forsvinner omtanke og fornuft.

Og Høyre domineres av Kvinnegruppa i Høyre som kun bryr seg om kvinner og jenter - og i det partiet har gutter og menn ingen plass. De reagerer kun dersom det begås overgrep mot jenter - og tier når det er gutter.

Små gutter må lide kun fordi de er gutter.

BareLurer

12.05.2017 kl.08:12

Av og til kan man lure på om Miljøpartiet De Grønne er et parti eller en dårlig spøk. De tok også til orde for forbud mot omskjæring, men trekker det nå fordi "vi vil ikke ha samme ståsted som Frp".

Det er altså viktigere for De Grønne å vise at de står på motsatt side av Frp, enn å stoppe lemlesting av barn i religioners navn.

Jona

12.05.2017 kl.10:36

OPPHAVET TIL OMSKJÆRINGEN OG LANDET ISRAEL

Da regjeringen tillot omskjæring av gutter I Norge viser de til pakten mellom Abraham og det som visstnok skal være gud selv. Samme uka døde to gutter av omskjæring I Norge.

Ser man på denne pakten som er opphavet til både omskjæring og også landet Israel så må man spørre seg om hva slags virkelighet våre folkevalgte lever I.

Det hele begynner med Noa og hans tre sønner. Yngstegutten Kam ser sin far beruset og naken og forteller dette til sine to eldre brødre. Dette gjør Noa så rasende at han forbanner lillegutten og hans ætt skal være trellers trell for sine brødre. Gud Javhe, hærskarenes gud tar I mot forbannelsen og fullbyrder den, men ikke bare det, han gir Kams land bort til Abraham til evig tid, noe som skaper kriger og ufattelig lidelse I verden helt opp til I dag. (1.Mos 9:25)

Som tegn på denne pakten skal alt hannkjønn omskjæres på forhuden. Åtte dager gammelt skal hvert guttebarn omskjæres, slekt etter slekt, også dem som er kjøpt for penger og alle som hører til et fremmed folk. Det har seg nemlig slik at da Abraham var 99 år gammel åpenbarte Herren seg for ham og sa; Jeg er Gud den allmektige og vil gjøre en pakt med deg og jeg vil gi deg hele Kana`ans land til evig eiendom, (1.Mos 17:12)

Kam er far til Kanaan som igjen blir til landet Kanaan, som igjen blir til landet Israel?

Altså Kam ser sin far beruset og naken, forteller dette til sine brødre, og I forbannelse oppstår landet Israel, og tegnet på dette er den omstridte omskjæringen som selv Jesus bestrider og sier at rett omskjæring handler om hjertets forhud..

Rett jøde er ikke den som er jøde i det ytre, og rett omskjærelse skjer ikke i det ytre, på kroppen. Jøde er den som er jøde i det indre, og omskåret er den som er omskåret i hjertet, ved Ånden og ikke ved bokstaven. (Rom 2.29) (Kol 2.11)

For den ?gjeve? kong David er ikke omskjærelsen mer hellig enn at han skjærer av forhuden på 100 filistere han har overvunnet I krig og med disse forhudene vinner han en ny hustru, en gift kvinne, og mannen hennes følger gråtende etter. De ti bud betyr heller ikke så mye for den ?rettskafne? kong David. Han begjærer en annen manns kone, får mannen drept og tar henne så til ekte. Hun blir mor til Solomo. (2.Sam 2:14)

Indianerne I USA var kjent for å skjære skalpen av sine fiender. De skar av en bit av forhodet, men da det store hodet. Dette var trofeer og beviser på deres krigsmot.

Alle etterkommere av Sem er semitter og omfatter også palestinere og arabere, At disse har problemer med å anerkjenne dagens Israel kan jeg forstå.

For samtidig må vi spørre oss om hvor de andre tretten stammene er, for Juda er bare EN gren av 14 stammer som også inkludert Manasse og Efraim stamme. Disse skulle regnes sammen med de andre tolv. (1. Mos 48:5) Juda er ikke Israel, men skulle få en del I sørlige Israel.

Jerusalem het Jebus før byen ble okkupert av Kong David og okkupantene skiftet navn til Jerusalem. (Jos 15:8) en kong David, som på tross av den allmektige hærskarenes gud ved sin side ikke klarte å kaste ut Jebusittene som var Jerusalems opprinnlige innbyggere. Jebusittene ble dermed boende sammen med Judas barn til den dag I dag, sier bibelen(Jos 15:63). Hvem er disse Jebusittene?

Det viser seg også at Filisterne/Palestinerne stammer fra en av Kam`s sønner (1. mos 10.13) Det betyr at dagens Palestinere og Israelere lider under dette.

Kan det være som Jesus har sagt; at sannheten skal frigjøre? Kan sannheter løse denne endeløse konflikten som bare ser ut til å eskalere?

Det handler om følelser og rett utvikling av disse, vil jeg tro

PS

12.05.2017 kl.11:06

Det viser seg at Kanaan, Kams sønn er far til Jebusittene. (1.mos 10.15) De kan dermed være dagens Palestinere.

Tar også med at Kristendommen hyller Davids kamp mot Filisteren Goliat, men legg merke til hva som faktisk står, Goliat spør om hvorfor Israelerne fylker til strid ..og vil heller ha en tvekamp fremfor massedrap? Opphavet til striden er fjernet.

Ta med at hjertets omskjæring handler om en slags ut av kroppen opplevelse hvor man opplever det åndelige. Det kalles å bli ett med Gud.

Flyktning

14.05.2017 kl.17:59

Det er ikke bra å ta inn altfor mange flyktninger og immigranter. Nazister livnære seg på dette og de bare vokser og vokser. I Sverige, Danmark og Finland er Nazismen utrolig populært. Omskjæring eller ikke omskjæring. Det er viktig å diskutere viktige saker som Nazismen og islamnet. Jeg ser Walid fjernet min kommentar om islamnet, men det gjør ingenting. Husk at Nazismen i Norge trenger islamnet for overleve. Færre muslimer betyr færre nazister. Flere muslimer betyr flere nazister. Nazister trenger muslimer for å overleve. Full stans av muslimsk immigrasjon betyr full stans av Nazist bevegelsen i Europa.

https://www.youtube.com/watch?v=DlP1YuyNFU0

Flyktning

14.05.2017 kl.17:59

Ønsker Walid god 17 Mai. Husk paraplyen på grunnlovsdagen fordi det skal regne noe veldig mye.

Flyktning

14.05.2017 kl.18:02

Ikke tolk dette som spam. Her er en norsk Nazi nettside.

https://www.frihetskamp.net

Mudassar

14.05.2017 kl.19:42

I Norge, så er rituell omskjæring av guttebarn fullstendig unødvendig utifra et medisinsk synspunkt, da de aller fleste menn i Norge er ikke omskårne og de kommer seg igjennom livet helt fint, uten å oppleve store underlivsplager, av den grunn.

Det vi vet med sikkerhet er at komplikasjoner kan oppstå under omskjæring. Er dette da noe foreldre ønsker å utsette sine barn for, kun pga TRO?

Forresten, i følge islamsk mytologi så skar Abraham av seg forhuden med en steinøks da han var i 80-årene. Dette er da et godt eksempel til etterfølge?

Mudassar

14.05.2017 kl.19:49

@Ali, hvis det oppstår komplikasjoner under omskjæring av din sønn, og kjønnsorganet til barnet blir skamfert for livet. Er det noe du klarer å leve med, selv når du vet at utifra et medisinsk ståsted så var omskjæringen fullstendig unødvendig, da sønnen din vil tilbringe mesteparten av livet i Norge?

Alle kirugiske inngrep bærer med seg en sjanse for komplikasjoner. Hvorfor utsette barnet ditt for noe som her helt unødvendig utifra et medisinsk ståsted? Er din religiøse overbevisning (som du mest sannsynlig kun arvet fra dine foreldre uansett) viktigere for deg enn dit barns ve og vel?

Vil ringe deg og takke

16.05.2017 kl.11:03

Walid Al-Kubaisi,

Jeg er lege. Fra samme land som deg. Jobber i Oslo. Da min kone og hennes familie sa at hun vil omskjære våre to sønner, nektet jeg det. Jeg vil ikke føre mine sønner smerter de vil klandre meg for i framtiden. Hun og familien insisterte på det. Men jeg nektet. Jeg sa til henne: La våre sønner blir voksne, og de kan selv bestemme dette.

Det var et stort problem. Hun sa til meg: "Hvorfor gjør du dem annerledes enn andre muslimske gutter? De glemmer smerter i to ukers tid men de er muslimer og dette er vår tradisjon."

Igår sendte jeg henne artikkelen din. Hun ble usikker. Det er kunnskap. Jeg tror at denne måten du forklarer saken med kunnskap og fin tolkning av islam når det gjelder omskjæring, er beste vei å gå for å stoppe at vi skader våre sønner med gode hensikter.

Illustasjonen er treffende. Akkurat denne illustarsjon som beskriver min følelse når jeg husker meg som gutt og min far holdt meg foran saksen som kuttet forhuden min.

Jeg kjenner mange som er imot omskjæring. Men vi tør ikke å si det. Tradisjonen er sterk. Bra at du gjør det. Du er modig.

Herr Jensen

18.05.2017 kl.17:42

Omskjæring bør kun utføres under to omstendigheter:

1) På et velinformert, samtykke kompetent og voksent menneske som tar beslutningen UTEN tvang fra eksterne personer.

2) Under medisinske omstendigheter der all alternativ behandling har feilet.

Og til de som benytter seg av "hygiene" forklaringen og at i USA hadde ikke en kvinne villet ligge med en uomskåren mann etc... Det kan faktisk nevnes at antall omskjæringer går gradvis nedover. Fler og fler foreldre velger å gå bort fra denne tradisjonen. Israel og USA er de landene med flest jøder per dags dato og t.om de velger å erstatte brit milah med en navne seremoni som heter brit shalom.

Bruke såpe og vann, dusj regelmessig og bruk kondom. Man er ikke immun mot smerte. Majoriteten av vestlige menn klarer seg helt fint i livet uten sykdommer og komplikasjoner.

Herr Jensen

20.05.2017 kl.10:23

Obs. Korrigerer kommentaren litt. Mente: Bruke såpe og vann, dusj regelmessig og bruk kondom. Man er ikke immun mot kjønnssykdommer (omskåret eller ei). Majoriteten av vestlige menn klarer seg helt fint i livet som uomskåren uten sykdommer og komplikasjoner.

Og vil også legge til et viktig faktum: Da HIV epidemien i det homofile miljøet i San Francisco oppstod så var over halvparten av de smittede omskåret. Er ikke dette et godt nok eksempel på at å fjerne deler av et organ på gutter ikke beskytter mot sykdom?

Jonny Mydland

21.05.2017 kl.11:52

Takk til Walid al-Kubaisi for en velskrevet artikkel med mening! Flott argumentasjon og ydmyk pensel :-) Med din bakgrunn veier ordene dine tungt. Takk for at du står på for barna :-) Beste hilsener Jonny

Skriv en ny kommentar

hits