hits

Eit vitneml mot hijab



 

Merete Hodnes avvising er ikkje eit tak p religions-fridomen,
men ei avvising av ein politisk aksjon fr Malika Bayan.

Eg vart kontakta av statsadvokaten i Stavanger med sprsml om eg ville vitna i saka om frisren som nekta klyppa ein kunde som hadde hijab. Eg svara aldri p sprsmlet. Eg ville ikkje vitna i denne saka. Eg er lei av verta skulda, mistydd og kritisert av hijabstttespelarar ? om det s er islamistar eller folk p venstresida.

Men til slutt kom politiet p dra, identifiserte seg og sa at det var mi plikt stilla opp som vitne. Vitnemlet mitt vart difor gjeve over telefon fr heimen min. Her kjem ein nedkorta versjon av det eg fortalde til Gulating lagmannsrett tysdag denne veka:

Statsminister Erna Solberg sa i nyttrstalen at vi m behandla hijabkledde kvinner godt. Eg meiner det same som statsministeren. Det er viktig visa toleranse for menneske. Men eg meiner samstundes at vi har ei moralsk plikt til kritisera bruken av hijab. Sprsmlet om hijab er betent, basert p sterke kjensler, men liten kunnskap.

Men no vil eg forklara dette emnet etter beste evne. Og det er viktig nemna at eg ikkje snakkar i favr av Merete Hodne, for eg kjenner ikkje henne. Og eg er ikkje imot Malika Bayan, for eg kjenner ikkje henne heller. Dei er mine medborgarar. Eg nskjer dei begge alt godt.

Frst vil eg seia at eg i boka Rasisme forklart for barn, som kom ut i 2001, sjlv forsvarte hijaben. Men seinare, etter islamismens frammarsj, innsg eg at hijaben ikkje berre er ei anstendig klesdrakt som uttrykkjer at ein person er from, men han vert g brukt som reiskap for forkynning av islam.

Tradisjonelle klede

I hundrevis av r har muslimske kvinner brukt tradisjonelle klede som dekkjer hr og kropp. Men Koranen, religionen, har ikkje kome med bestemte klesdrakter eller faste reglar om korleis kvinner br kle seg. Berre at kvinner m dekkja brystet fordi kvinner fr islam viste venleiken med pynta seg og visa brystet.

Koranen har berre tre vers om kvinneklede. Desse tre versa kan tolkast p ulike vis: Somme meiner at kvinner m dekkja kroppen, andre tolkar same vers slik at kvinner berre m dekkja brystet, medan andre meiner at kvinner ikkje br sj menn og menn ikkje br sj kvinner.

Men i praksis var profeten Muhammed open for at kvinner ikkje dekkjer hret, og han tok med seg kvinner til krig og jihad.

Likevel har muslimske kvinner dekt hr og kropp. Dei brukte skalla anstendige klede.Kvinner i Iran brukte shador. Nr vi ser ei kvinne som har shador p seg, forstr vi at denne kvinna er ei muslimsk kvinne fr Iran. Shador signaliserer den iranske kulturelle og nasjonale tilhyrsla.

Kvinner i Irak bruker abaya. Nr vi ser ei kvinne som har abaya p seg, seier vi at ho er ei muslimsk kvinne fr Irak. For abaya er ei nasjonaldrakt i Irak og signaliserer ei kulturell og nasjonal tilhyrsle.

Nr vi ser ei kvinne med pusji p seg, seier vi at denne kvinna er ei muslimsk kvinne fr golf-landa. Har ei kvinne qaftan p seg, hyrer ho til marokkansk kultur.

I Afghanistan bruker kvinner burqa, i Tyrkia bruker kvinner sjal. Dei tradisjonelle klesdraktene signaliserer kvar du kjem fr kulturelt og nasjonalt.

Modernisering

Etter fyrste verdskrigen vart kulturen mange stader i Midtausten modernisert. Kvinner byrja kasta slret. Denne moderniseringa fekk ein motreaksjon. Det kom pbod om at kvinner mtte dekkja hret. Drakter som dekte hr og kropp, kalla dei hijab. Kvifor brukte dei ordet hijab, og ikkje andre ord om klesdrakta som til dmes khimar? Kvar kjem hijab fr?

Det har ei historie. Profeten Muhammed ? gud velsigna han, og dykk g ? inviterte folk til ein bryllaupsfest i profetens hus. Han serverte folk mat. Dei unge muslimske mennene som var p festen, snakka med profetens koner, Aysha og Hafsa. Dei unge mennene t og ville bli sitjande. Dei nskte ikkje g heim att. Det var meir interessant snakka med konene. Dette sra profeten.

Etter denne hendinga synte Gud seg, og i eit nytt vers i koranen gav profeten ordre om laga eit forheng, hengja ei gardin mellom menn og kvinner. P arabisk heiter gardina hijab.

Hijab vart brukt av kjende fridomskjemparar som skjellsord for kvinnas klesdrakt som dekkjer hr og kropp og isolerer henne fr samfunnet. Mlet var mobilisera muslimane mot klesdrakta som segregerte kvinnene.

To muslimske statsleiarar hadde moderniseringsprosjekt: Atatrk i Tyrkia og Resa Sjah i Iran. Dei prvde begge forby slr, tilsvarande mannlege hovudplagg og religise symbol. Men, i byrjinga av det tjuande hundreret byrja ogs kvinnefrigjeringsrrsler kasta slret og kjempa for at kvinner skulle f innpass i utdanning og i lnsarbeid.

Atatrk i Tyrkia avskaffa kalifatet i 1924. Kalifatet er det teologiske regimet der ein kalif styrer landet.

Den muslimske
brorskapen

Fire r etter vart Den muslimske brorskapen stifta som ein reaksjon p denne moderniteten. Organisasjonen kom med ein ideologi som vil oppretthalda kalifatet og eit samfunn som er kjnnsdelt. Dei laga ei drakt som ikkje liknar andre, tidligare drakter. Dei brukte det som uniformering og symbol p ein ideologi. Dei brukte ordet hijab for seia: Hijaben som de modernitetsforkjemparar ser p som ein kjnnssegregeringsreiskap, denne hijaben str vi for.

Ordet pakkis vart brukt av rasistar. Eg brukar ordet pakkis og svarting for gjera orda ufarlege. Same tenkjemten brukte islamistane om ordet hijab. Eit skjellsord om segregering vart brukte for seia Vi str for segregering. Vi er stolte av dette.

Denne hijaben vart sleis ikkje berre ei klesdrakt som dekkjer kropp og hr, men eit politisk symbol. I Egypt, under president Sadats regjering, verva islamistane kvinner som kom fr landsbyane til Kairo for studera. Desse kvinnene bar ei egyptisk, tradisjonell klesdrakt. Kvinnene som vart verva, kasta s den tradisjonelle drakta og byrja bruka hijab i Den muslimske brorskapen. Slik vart hijab eit symbol p forkynning, eit symbol p ei politisk rrsle og eit symbol p eit politisk system som styrer samfunnet med sharia-lova. Det var ikkje berre for dekkja kropp og hr.

Islam og politikk

Islamistane seier: Islam og politikk har fr byrjinga av vore tett fletta saman. Dei seier at islam er in pakke. Opnar du pakken, finn du politikk og religion. Take it or leave it.

Det vil seia at politikk og religion er sameint og ikkje kan skiljast fr kvarandre. Akkurat p same mten som nr vi i Vesten, seier at menneskerettar er in pakke. Ein kan ikkje skilja ytringsfridom fr religionsfridom, ein kan ikkje skilja demokratiet fr fridomen til individet. Take it og leave it.

Kvifor er hijaben s viktig for islamistane? Her m vi skilja mellom religionen islam og islamisme som politisk ideologi.

Den muslimske brorskapen er den fyrste islamistiske organisasjonen, og han kjempar mot nasjonalisme og modernisme i Midtausten. Hijaben vert her brukt som vpen. Hijaben slettar alle kulturelle trekk og alle nasjonale trekk i islam. I dag kan vi ikkje sj om ei kvinne som brukar hijab, kjem fr Irak, Pakistan, Irak, Iran eller Tyrkia. verdsetja kultur eller nasjon er like farleg for islamistar som dyrka fleire gudar.

Kva er mlet med bruka denne hijaben? D m vi lra litt om mten islamistane tenkjer p. Nr nordmenn ser 50 innvandrarkvinner p gata, utan hijab og med vestlege klede, vil ein ikkje leggja merke til dei. Dei er akkurat som alle andre norske kvinner, kanskje berre med ein litt annan hudfarge.

Men nr nordmenn mter 50 kvinner med hijab, vil det festa seg i nordmenns medvit at desse kvinnene er ulike dei sjlve, at dei eksisterer, at dei har ein religion, ein bodskap, at dei er sterke og at dei str for religise krav.

Religis tilhyrsle

Mange norske forskarar seier noko anna. Dei seier, basert p samtalar med kvinner som brukar hijab i Noreg, at hijaben er eit symbol p religis tilhyrsle. Men at hijaben berre er eit religist symbol, overtyder ikkje oss sekulre muslimar. Om hijaben er eit pbod, ville alle kvinner ha brukt hijab. Men moderate muslimar vel ei liberal tolking. Islamistiske og fanatiske muslimar vel strenge tolkingar som stadfestar bruk av hijab.

 

Linda Sarsour, Muslim Brotherhood-Hamas operative
 

Er Bayan islamist? Det veit eg ikkje. Det er irrelevant i saka. For vita om ho er prega av det politiske islam, alts islamisme, m ein ha ein samtale med henne. Dei bileta ho har p nettet og i media, fortel at ho brukar ein hijab som verken signaliserer kulturell eller nasjonal tilhyrsle. Ut fr bileta veit vi ikkje om ho er norsk, pakistansk, arabar eller persar, men hijaben hennar er eit signal p islamisme og sharia. Men det finst g fotografi som viser det motsette nr ho har p seg hijab med rosa farge. Kanskje kjenner ho ikkje til skilnaden.

Det som str for meg som eit mysterium, er kvifor ei religis, muslimsk kvinne som held seg til hijab, vel ein frisrsalong der menn kan koma og sj hret hennar nr ho vert klypt. Ingen teolog, ingen religis lrd, ingen imam i Oslo eller rundt i verda erkjenner ei slik tferd som muslimsk.

69 kommentarer
Stein Ankerssletta

Stein Ankerssletta

Ble saken pskyndet gjennom rettsystemet for hindre at relevant informasjon fikk n domstolene?

Charlotte er oppmerksomhetsyk i likhet med mange andre. For noen, skyller verden dem alt. Det konstante offer. Omgivelsene skal kompensere, for alt sitt ubehag. Og da er islam den perfekte lsningen... Fryktens religion i konstant "krenkelse" fra vesten.

En fantastisk godt skrevet blogg. Hrt Walid Al-Kubaisi ved forskjellige anledninger, blir alltid like imponert. penbart en svrt kunnskapsrik person.

Nils Petter Mikkelsen

Nils Petter Mikkelsen

Det er vel neppe sannsynlig, men kan p ingen mte utelukkes. De korrekte Stavanger og Rogaland har vist seg frem som ukritiske tilhengere av islamske strmninger, som ledes an av Hyreordfreren og ..blaet. De fleste normale er vel av den oppfatning at det var en provokasjon fra den fornrmedesside, som n har kastet hijaben for hun vil ha et annet liv. Vi vet ikke om hun blitt honorert, og selvsagt ikke hvor hun har gjemt den unna.

den kvalme obsternasige lille grisen med hijab gikk til en meningsmotstander for provosere.

kast kjerringa ut av landet.

hadde vrt jvla fint om du ikke skreiv det her p nynorsk for det er verdt lese.

Jeg har hele tiden lurt p akkurat dette: Hvorfor valgte hun oppske en frisrsalong der ogs menn er innom?

Og etterp er liksom ikke dette kvinneundertrykkende plagget s viktig likevel, og legger det fra seg.

Det virker som dette er et planlagt stunt, og er tull og tys.

Det spesielle er at den muslimske kvinnen n har bestemt at hun ikke skal bre hodeplagget mer, MEN har allerede sagt at hun nok blir hetset for det ogs. Hun har allerede gjort seg til offer for 2. gang. Og NRK/Aftenposten/kampen kjper som vanlig hele greia.

"vil det festa seg i nordmenns medvit at desse kvinnene er ulike dei sjlve, at dei eksisterer, at dei har ein religion, ein bodskap, at dei er sterke og at dei str for religise krav."

Dette signaliserer at det er svake undertrykte damer !!!

Men godt skrevet og godt forklart. :)

JA! Og like viktig - gikk virkelig Rosa Park p bussen Alabama for 50 r siden fordi hun skulle ta bussen, eller var det hele en utspekulert protest for sette raseskillet og holdningene i et drlig lys. Hvem vet - kanskje det var en blff.

Veldig bra jobba Walid - for en eller annen side.

Saken mot Merete er s hrreisende at jeg mister helt respekten for norsk rettssystem, det virker nesten som om islam styrer domstolene i Norge.

Nr ble vi okkupert og hvem har gitt tillatelse til dette uten at militret er satt inn ?

ACAB: S ulikt er ikke nynorsk. Bortsett fra tre-fire ord er begge innlegga dine ogs helt gangbar nynorsk. En skal vre rimelig tett for ikke forst teksten til Walid. Om det er noen som ikke vil forst fordi han skriver nynorsk, s har de bare seg sjl takke. For vrig helt enig i at dette er verdt lese!

Hei. Veldig godt skrevet, med mye ny kunnskap, for meg ihvertfall.

Det ser n ut som sttten, og vinden snur noe i forhold til hvor sympatien skal ligge.

Nei, det er ikke utenkelig at hun gikk dit for "teste" ut om hun fikk en reaksjon. Vi skal ikke glemme at hun fikk nettopp det. Hun nektet klippe henne, fordi hun bar et muslimsk plagg. Det, i seg selv, er ille nok. Slike holdninger, samt rasisme forvrig er noe som aldri m f fred til vokse.

B.Shankly!!!! hva synes du om denne muslimske frisren som nekter klippe menn pga at det "jobber" kvinner med hijab der, hva synes du om den rasismen ??

Helt enig

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Legg merke til Linda Sarsour, hun bruker samme tegn som ISIS bruker. Et tegn Osama bin Landen er kjent for bruke.

Kanskje man ser linken her?

jeg har fint lite til overs for malika bayan og hennes meningsfeller ifrt hijab. bruker du hijab i norge er du tvers gjennom skada og br deporteres umiddelbart.

Jeg lurte ogs p hvorfor Charlotte valgte en frisr hvor menn kunne tenkes se hennes hr. For en katastrofe om det skjedde, Allah ville f slag.

Det blir mer og mer tydelig at det var en provokasjon. Denne vilfarne jentungen fikk med noen muslimske stttespillere og icenesatte det hele. De om det. Da er det vrre med det feige rettssystemet som vi setter vr lit til. Disse hye herrer som styrer showet har desverre ikke ryggrad til ta en riktig avgjrelse. Hva islam str for m snart selv den mest venstrevridde nyttige tpe forst.

rettstaten norge er en fucking joke

Send avskummet til Syria med enveisbillett, s han hun vre der blant sine likesinnede i IS og bli kulturellt beriket bde foran og bak!

Det sensasjonelle med dette er at vi n har en dom som fastslr at hijaben ikke er et politisk plagg, men kun et religist. Det vil antagelig vise seg vre uheldig.

N m man heller ikke glemme bort at Hodne og hennes frisrsalong har ftt vinduer knust ved minst to anledninger. Egg har ogs blitt kastet mot frisrsalongen etter at Hodne takket nei til bye seg for ideologien islam og de plagg det medfrer.

Charlotte Antonsen (aka Malika Bayan) - hvorfor dro Bayam til Merete Hodnes salong i Bryne nr det finnes 16 frisrsalonger i Nrb hvor hun bor? Kanskje fordi hun hadde en intensjon om skape seg et navn innen det naive Norge? For overbevise sine nye brdre og sstre om at hun var en virkelig konvertitt? Eller, bare for f oppmerksomhet.

N er da ogs Antonsen avbildet fr hun falt for denne muslimske mann - med kors rundt hals. Forunderlig hvordan ting forandrer seg. Ogs srs forunderlig hvordan hun sminket seg til langt mrkere toner. Spray tan er jo inn i skuddet for enkelte kvinner - for all del - men, det var ikke mte p hvordan hun ble avbildet i media som "nok et offer for rasismen som vi har s mye av i Norge". Derfor er det jo klinkende klart at det som derimot ikke forandrer seg - er hvordan media hele tiden har nektet dele uhorvelig bunke med fakta.

Om Hodne er s rasistisk - er det ikke litt forunderlig at hun er venner med familiemedlemmer til Charlotte Antonsen (aka Malika Bayan)? Er det ikke forunderlig hvordan Hodne har venner med annen hudfarge?

Media vil gjre sitt ytterste for tviholde p sin markering og ststed. P samme tid unslipper andre frisrsalonger som nekter klippe menn - eller, de frisrsalonger som gir rabatt til "sine egne" mens andre m betale hyere bellp.

Det er media som lper rend for NOAS, "Antirasistisk Senter" og - fleri med sttte for ideologien islam.

De samme aviser som delte med all letthet at kvinnelige prester mtte til for f Norge med i tiden. Den samme media som jobbet for homofile ekteskap. De er helt stille rundt segregering innunder Moskeer. Det er lite krav om likhet innen islam - og, helt kjeft og krav om kvinnelige imamer og homofilt gifteml.

Og ja - som man ser i denne her kronikk: Charlotte Antonsen (aka Malika Bayan)var dekket til av det hellige plagg - men den andre bit rundt hr og menn har gtt media hus forbi. Kanskje de som alltid ikke ville informere? Kanskje det ville blitt s kjedelig med alt av faktum til bords?

Det hele minner om en ny "Ambulansesaken/Sofiebergparken/Ali Farah saken" ... Media spinner p bilder og meninger de str for - mens de sitter inne med en helt annen informasjon. Den informasjonen skader slagsiden innen det politiske og ideologiske bilde tilhrende bde journalister og redaktrer.

P denne mte for det falske fortsette utfortredd.

Malika Bayan fremstr som en oppmerksomhetsyk narsissist, men det virkelige problemet her er norske domstoler og media, som s ukritisk lot seg manipuere. De har for alltid latterliggjort seg selv.

Hvorfor skulle hun reise fra Stavanger til Bryne( 1/2 time med tog) for klippe seg?? Det er vel ikke egenskapene med saksen Hodne er mest kjent for...

Som vanlig kaster alle seg p og forlanger at muslimer skal kastes ut.. men dere vet sikkert at hun var fra Norge? Men mulig det ikke er s farlig? Hvor vil dere kaste henne ut til???

S kommer vil til denne saken.. provokasjon eller ikke provokasjon.. skitt det samme. Betyr egnelig ingen verdens ting.. klar en ikke skal provosere, men mulig frisren heller ikke skal provosere? Da tenker jeg p andre handlinger ikke den i salongen.

Men som sagt, om jeg tar p meg hijab, skaut eller samme hva.. s har ingen rett til nekte meg bli kippet. Det er faktisk i mot norsk lov..

Det er ikke rettstaten som er en "fucking joke" det er heller andres syn p mennekser som er en "fucking joke".

Og kjre "forfatter" det eneste som var bra med denne artikkelen var at den var p nynorsk...

Alle vet det var ett stunt, Hodne er en kjent motstander av undertrykking og det visst hun veldig godt nr hun oppskte salongen hennes.

Trumpinoffice

Trumpinoffice

Det er kun snakk om provosere mest mulig. Hele saken ble kokt sammen i samarbeid med antinorskt senter ogs kalt "antirasistisk senter". Antonsen begikk mened i i retten, men slipper selvsagt unna med det fordi hun er kvinne og muslim. I mine yne er hun bare en simpel bekvemelighetsmuslim av en juksemaker og lgner

Joda: Istedenfor hetse artikkelen s kan du vel heller forske se p engasjementet for skape en intellektuell debatt basert p faktiske fakta om historien bak religis tildekning innad islam. Dersom du ikke ser det poenget, beklager da kan du ikke ha mye forstelse for nynorsk.

Jeg er for s vidt s er jeg enig i at andres menneskesyn kan vise seg vre en "fucking(s) joke", og dette er vel ogs en av grunnene til at Walid al-Kubaisi tar tak i hijab som et islamistisk hjelpemiddel.

Veldig interessant artikkel, flger med om det kommer flere etterhvert.

Roger Rattata

Roger Rattata

Neste gang Hodne eller andre frisrer fr noen med hijab p besk og ikke vil klippe dem, anbefaler jeg at de lar dem bestille time, gjerne mot forhndsbetaling. S kan de leie inn en mannlig, homofil frisr til ta klippen.

Det var vel mange som reagerte p hennes valg av salong i sin tid. Vi syntes det var pfallende at en muslimsk hijab-kvinne valgte en herre-/damesalong, en salong for bde kvinner og menn, for fixe hret. Alle vet da at hijab-plagget bres i flge stens kultur for skjule det kvinnelige som hret da representerer og at man ikke m vise seg for menn uten dette plagget..

Da er vel konklusjonen klar; hun var en aktivist og ingen stakkars muslimsk kvinne som ikke fikk ordnet hret sitt...

Nr det er sagt, s har vi sett oppslag med henne i det siste uten hijab hvor hun hevder at hijab-tiden er forbi for hennes del...

Arne Strand her skjnner ikke hva som foregr, Terje Bakken har skjnt det.

Stor takk til Walid al-Kubaisi for en meget god og etterlengtet gjennomgang av hijab'ens historie og betydning. Dette var skikkelig bra!

Det som er det tragiske, ikke bare vedr. saken mellom Bayan og Hodne, men nr det gjelder muslimer generellt, er at politikerne, mediene - ja til og med rettsvesenet ser ut til vre preget av bde kunnskapslshet, feighet og ikke minst stor politisk slagside mot venstre.

Hvorfor kommer det ikke mer seris informasjon ut i mediene vre? Hvorfor er mediene og politikerne vre s ensrettet bekymret for islamsk kultur og tradisjon? Hvor blir det av VRE rettigheter i vrt eget land? Nr har vi krevd den samme toleranse og penhet av vre skalte "nye landsmenn" som de krever av oss? Jeg kommer ikke p ett eneste eksempel. Her er det bare vi som skal bye oss for dem. Da er det ikke rart at vi fr en uheldig polarisering i samfunnet.

N m politikerne vre se og vkne opp og mediene m begynne drive rlig og gravende journalistikk fr vi ender opp med borgerkrig i dette landet. For det er det som vil komme til skje hvis vi bare lar det skure og g.

Vi krever med andre ord en skikkelig forandring innenfor bde politikken og journalistikken som idag fres, for dette gr rett og slett ikke lenger.

Nok en gang: Takk til Walid al-Kubaisi for hans meget gode artikkel. St p videre!

Herlige media

Herlige media

Tusen takk for et veldig lrerikt innlegg. Fint f et historisk perspektiv p et veldig aktuelt tema.

Jeg heier p kvinnene

Det var jo min frste kommentar ogs, da denne saken kom med et brak. Hvorfor? Jo, fordi det ikke handlet om annet enn provosere frem en forventet reaksjon.

Alltid stor kar bak skjermen du din lille rotte....

Din ballelse white trash

Martin A. Engeset

Martin A. Engeset

Walid al-Qubaisi. Takk for sakleg og meget avklarande informasjon. Eg har lenge lurt p kvar hijaben eigentleg hyrer heime, for som De seier kjem den ikkje fr Koranen, og s langt eg veit heller ikkje fr Hadit. Den starta alts som eit politisk symbol for Det Muslimske Brorskap - forkledd som religist plagg. Og er framleis eit islamistisk symbol.

Men eg har eit sprsml. Det gr ikkje direkte p Hodne-saka, men ligg under og bak alt som har med Islam gjera. Litt bakgrunn fyrst:

For 10-15 r sidan tok eg for meg Koranen, avdi eg ville skjna "vre nye landsmenn" - ein kan ikkje skjna ein kultur utan ein kjenner religionen. Det aller fyrste som slo meg, allereie etter nokre f sider, var kor mange faktafeil og logiske feil det er i boka - ei bok som hevdar den er fr ein gud, og difor perfekt og feilfri (vers som 4/82, 10/37, 20/52, etc.). Seinare kom eg over "1000+ Mistakes in the Quran" - ei bok regeringa i Malaysia ufrivilleg stadfesta ga korrekte opplysningar - som stadfeste at det er over utrulege 1750 faktafeil, 350 andre ikkje-religise feil og 300 sjlvmotseiingar i Koranen. Men INGEN allvetande gud gjer over 2400 feil i si heilage bok. Dette har lenge vore eit tankekors for meg: Ein krigs- og undertrykkingsreligion som bygg p ei bok som umogeleg kan ha kome fr ein gud. (Pstanden om at "Islam er fredens religion" er grundig motprova i Koranen, som De sikkert veit.)

I gr kom eg s over det engelske heftet "Islam's Manifest". Eg trur det var i pkt. 10 dei lista opp ikkje mindre enn 11 prov for at Koranen ikkje kjem fr ein gud. (Eg gjekk igjenom dei. S langt eg kan vurdera, er fakta prova bygg p korrekte, og logikken i slutningane er i alle fall korrekt.) Og det fyrste og vektigaste provet var nett mitt mangerige tankekors: Ingen gud gjer utrulege 2400 feil i si heilage bok = Koranen kjem ikkje fr nokon gud.

Walid al-Kubaisi, De verkar vera ein kunnskapsrik person, og med god kjennskap til Islam. Kan De forklara meg korleis det er mogeleg for religise tenkarar og for menigmann i Islam oversj, nekta for, bortforklara eller skulda p Djevelen og dei vanntru s mange og tildels grove feil, som ikkje er mogeleg foreina med kunnskapane til ein allvetande gud?

Eg kan slenga p eit sprsml til: Korleis er det mogeleg pst at "Islam er fredens religion", nr Koranen inneheld 500 punkt som glorifiserar, oppfordrar til eller gjev ordre om vald mot og undertrykking av alle ikkje-muslimar - - - "til dei betalar vantruskatt med villeg underkasting og kjenner seg undertrykte" for sitera vers 9/29?

Dette verset fra Koranen;

"Etter denne hendinga synte Gud seg, og i eit nytt vers i koranen gav profeten ordre om laga eit forheng, hengja ei gardin mellom menn og kvinner. P arabisk heiter gardina hijab."

Dette tolkere jeg ganske enkelt till at Profeten var sjalu fordi andre menn ville prate med hans kone(R)! DET var eneste rsak til dette skautet.

Nr det gjelder Bunjan, s har hun oppndd det hun nsket, nemlig oppmerksomhet, og rettsstaten Norge er naive nok til bite p!

Denne rettsaken burde ALDRI blitt startet!

Hun kunne jo bare kommet tilbake en dag hun ikke var muslim.

Rira J Larsen

Rira J Larsen

Sykt hele greia. Jenta skulle vrt avist i retten. Vi lever i Norge. Det fles som vi er hertatt sv fremmede makter. Folk m st opp og ikke la seg knekke av dette viruset som har inntatt vrt land. Vi m ta tilbake vrt gode land... og f tillbake vr sunne folkevett.

Kristoffer

Send deg selv til en pornoinnspilling i USA med enveisbillett s kan du vre der blant dine likesinnede der og bli kulturellt beriket bde foran og bak!

Avskum er du faen meg selv!

muslimer har ingenting i norge gjre og konvertittene kan dra rett til helvete.

Muslimer ut!

Her er det ikke "Malika Bayan eller Merete Hodne som er det strste problemet.

Problemet er den norske rettsstaten som smisker seg inn p islam i stedet for lre leksen sin fr de dmmer.

Om og om igjen opplever jeg at rettstaten Norge svikter sine egne til fordel for en religion som ene og alene er ute etter provosere og innta stadig nye skanser i det norske samfunnet.

Trist vre vitne til et nesten totalt knefall for islam fra rettstaten. Gjr de det av redsel eller er det bare pga kunnskapsmangel ?

svikter sine egne. det var godt sagt.

Lizzie Efemie

Lizzie Efemie

Hijab = Apartheid

Den er rent politisk og e ment til skille mellom muslimske kvinner og ikke muslimske kvinner. At det norske rettsvesen ikke har klart se det er rent skremmende og skummelt for fremtiden og for oss som er sterkt mot apartheid. 😞

Godt skrevet

Jon-Anders Grannnes

Jon-Anders Grannnes

Norge blir mer og mer et land der venstresidens "offergrupper" og folk med forvrengt virkelighetsoppfatning skal styre landet. Det blir vel som et galehus der de gale skal styre?

Hvis hijab er et symbol p islamisme og sharia, er diskriminering mot mennesker som brer dette, fullt lovlig. For det er tillatt diskriminere p bakgrunn av politiske oppfatninger.

Hvis hijab derimot er et religist plagg, er det ikke lov diskriminere, for det er ikke tillatt diskriminere p bakgrunn av religion.

Takk for en meget god og opplysende blogg.

Bra innlegg. Dette var garantert en planlagt aksjon som vi kunne se da ei med afrikansk bakgrunn i Sverige gikk foran et demonstrasjons tog med nasjonalsosialister med en "black power" hilsning. Vi er omgitt av skalte "falske flagg operasjoner".

Islam br vre en religion p lik linje med Kristendommen. Og da br imamer i Norge kunne si hyt i moskeen at de lovene som krysser norske lover m de se bort ifra. Om en imam ikke tr/kan si dette, br moskeen stenges og religionen forbys.

Sikkert bra artikkel som jeg ikke klarer lese fordi den er p nynorsk. Synd.

Borti England fikk en frisrsalong 4000 i bot fordi p et jobbintervju krevde at en muslimsk arbeidssker mtte ta av seg Hijabben hvis hun ville jobbe hos dem.

Frisrsalongen holdt p g konkurs, og det mtte utbetales til en person som ikke de en gang hadde ansatt.

Lenin sett i lys av din manglande evne til lese

norsk s er nok artikkelen over ditt hode og forstand.

Du skriver "Ingen teolog, ingen religis lrd, ingen imam i Oslo eller rundt i verda erkjenner ei slik tferd som muslimsk."

Denne saken er vel s delikat at de ikke har lyst si noe fordi det taler deres sak.

Selv fanden spiser fluer i nd.

kyrre fjeldvik

kyrre fjeldvik

Godt endelig se en blogg p nynorsk.

Og det i en interessant gjennomgang av problematikken.

De som ikke greier lese p nynorsk, forekommer meg ganske snevre. Hper ikke de sliter like mye med engelsk...

Artikkelen gadd jegi kke lese da den var skrevet p styggnorsk! Uansett: Jeg hper de som er uheldig treffe p dette vesenet spytter hun i ansiktet!

for meg og i diverse forum og utbasunere min fortrefelighet i manglende sprkkunskap inkludert norsk

er s ille det dikvalifiserer vedkomande fr i heile tatt have egne meimingar i denne saka

Synd. Kan ikke nynorsk. Bare bokml.

Hijab-aktivister er damer som bruker dette plagget for provosere her i landet. Denne dama har i ettertid tatt av seg dette hodeplagget da demonstrasjonen er oversttt...

Islam bruker Hijab for distansere seg fra andre religioner og kulturer. Nordmenn har ingen forutsetning for kunne alle kodeksene. Muslimer har bl.a. regler som kommer frem i denne bloggen, som forbyr kvinner vise hr. Hvorfor gr hun da inn i en frisrsalong med nordmenn? Hvilke signaler sender hun ut? Det er s mange fordommer knyttet til disse plaggene at nordmenn fler avsky eller frykt. Kroppssprk er en viktig del av vr kommunikasjon og det er ingen tvil om at det er lett for nordmenn misforst signaler som sendes ut nr en mter kvinner i hijab og burka i Norge. Hvilke reprimander kan en frisrsalong oppleve om mennene oppdager at de har klippet en kvinne foran norske menn ? Det har vrt s mange eksempler p hvilke holdninger islamister har ovenfor vestlig kultur kun pga misforstelser. Da er det snn at en er fre var og neglisjerer muslimer i frykt for reaksjoner.

En kvinne som gr med hijab eller nikab frivillig for f Allahs godkjenning og belnning har ikke hy moral - det er smisking ! Det er selvopptatthet p sitt verste ! Grunnen til at det er selvopptatthet er at man gjr seg selv og hijaben s viktig at det nrmest har kosmiske proporsjoner - det er som om man er universets midtpunkt ! Srlig nikab-kledde (frivillig bruk) kvinner har et elendig perspektiv p hva som er viktig i livet - selvopptattheten er helt ute av de villeste proporsjoner ! Frivillig nikab-bruk er den mest kvalmende formen for smisking som finnes

stopp all indvandring

Takk til personen som tok arbeidet med skrive denne artikelen. Det var svrt lrerikt og interessant. Og ikke minst opplysende lese litt omkring bruk av dette hodeplagget.Og denne "demonstranten" som troppet opp p frisrsalongen.

Jeg tror denne demonstrasjonen gjorde mer ugagn for muslimer, og kanskje polariserte situasjonen mer.

Jeg tror alle parter hadde vrt mer tjent med at hun ikke gjorde denne private "demonstrasjonen" og fremprovoserte en reaksjon bare for kunne bringe den inn for retten.

Beste hadde vrt om alle fokuserte p sitt.Og ikke aggiterte for brk slik som henne.

S synd ikke dommerne frifant frisren (ikke forde hun fortjente det), men en nringsdrivende har rett til avvise kunder om besket er en demonstrasjon eller provokasjon. Nr hensikte ikke er kjpe en vare, men involvere innehaveren i en aksjon som han ikke er interessert i bli involvert i.

Det kan virke som vi her har gjre med dommere som ikke har integritet?

Skriv en ny kommentar

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!