Syria-konflikten er blitt en labyrint uten utgang


Syria-konflikten preges av regionale stormakts-ambisjoner, og Putin bruker Pravda for å vise at han ikke farer med tomme trusler.(Foto: Ap)

 

Midtøsten brenner igjen fordi Tyrkia skjøt ned et russisk kampfly. For å forstå denne alvorlige hendelsen må vi forstå bakgrunnen - og litt av historien. 

For Russland har tidligere truet både Tyrkia, Saudi-Arabia og Qatar. Trusselen ble ikke framsatt direkte, men gjennom en lekkasje. Det var den offisielle Pravda-avisen som lekket en rapport. Pravda er kontrollert av Putin selv, siden han var tidligere KGB-sjef: Pravda er talerør for Putin.

Den publiserte rapporten forteller hvordan Russland tidligere har truet triangelet Tyrkia, Saudi Arabia og Qatar. Russland insinuerer at et land som støtter terror, kommer til bli utsatt for rakettangrep som hevn. Denne trusselen ble betegnet som mer alvorlig enn den siste Paris-terroren, ettersom den kan forvandle krig mot terror til en regional krig - som det blir vanskelig for det internasjonale samfunnet å stå nøytral overfor.

Pravda har også minnet om at Putins trusler er alvorlige. Hvordan? Jo, avisen berettet noe som tidligere har funnet sted, og som nå blir avslørt for første gang:

Putin uttalte i 1999 at han ville drepe terroristene, til og med om de satt på sitt toalett. Putin satte sin trussel ut i handling og likviderte Tsjetsjenias krigsprinser, ødela deres hovedstad Groznyj med teppebombing, og drepte Tsjetsjenias tidligere president Zelimkhan Jandarbijev i 2004 etter fredagsbønn i hovedstaden Duha i Qatar.

De som likviderte ham var tre KGB-ansatte som var knyttet til den russiske ambassaden. Qatars myndigheter arresterte dem, men løslot dem senere av frykt for russisk hevn. Russland har tidligere benektet ansvaret for drapet. Nå avslører Pravda dette for å fortelle at de nye trusler kommer til å bli satt ut i handling.

Pravda forteller at Qatar er en av statene som organiserte terrorhandlingen i Sinai-ørken i Egypt. Rapporten undrer seg over at Saudi-Arabia enda ikke er blitt straffet ettersom landet er ansvarlig for terroren 11. september i USA.

Forholdet mellom Qatar og Russland har ikke vært bra. Det har vært spent av både politiske og økonomiske grunner: Qatar skjuler ikke sin støtte til islamistiske bevegelser, og særlig Det muslimske brorskap. Denne støtten skaper uro i Moskva, som møter intense separatistiske aktiviteter av den politiske islam i de muslimske Kaukasusrepublikkene.


Russland legger til grunn Qatars ubegrensede støtte med milliarder av dollar til bevæpnede styrker som kriger mot Syrias regime: Denne lilleputtstaten insisterer på å styrte president Assad fordi president Assad nektet å bygge en gassrørledning gjennom Syria som skulle konkurrere med russisk gass.

Saudi-Arabia prøvde å rekke ut sin vennlige hånd til Russland, og tilbød dem å kjøpe russiske våpen i tillegg til økonomiske investeringer på milliarder av dollar. Dette tilbudet vil skje mot at Russland trekker sin støtte fra president Assad i Syria. Saudi-Arabias kronprins besøkte Moskva to ganger i år for å drive med hestehandel og forføre Russland til å forlate Assad, men Russland endret ikke standpunkt for Assad.

Hvorfor? Det er to grunner for dette:

1)    Araberne mener at Russland er illojale mot sine allierte, og dette er basert på tidligere erfaringer med Saddam Hussein og Gadaffi. Putin prøver nå å endre dette bildet for å vekke tillit hos sine nye allierte.


2)    I tillegg er Russlands ledelse mistenksomme mot Saudi-Arabia. Putin kan ikke glemme Saudi-Arabias rolle i å få Soviet-Unionen til å oppleve historisk militært nederlag med å finansierte Afghanistans mujahedin med 20 milliarder dollar på 1980-tallet. Det er lite sannsynlig at Putin vil tillate samme nederlag igjen i Syria.

Sovjetunionen var da i en dalende fase. Systemet var falleferdig. Ledelsen var nærmest senil og i pensjonsalder. Mens USAs makt var i et oppblomstringsstadium. I dag er situasjonen snudd; Russland har en sterk ledelse av unge menn, Russlands makt stiger og vinner stadig terreng etter at Russland gjenvant sin økonomiske og militære makt. Mens USAs makt er blitt preget av svakhet og retrett pga Midtøstens utmattelseskriger.

Putin kan ikke tilgi Qatars eller Tyrkias rolle i å ødelegge for Russlands strategiske våpen, nemlig gass.  Heller ikke kan han tilgi Saudi-Arabias rolle i å drukne de internasjonale markeder med billig olje for å skade Russlands og Irans økonomi. Saudi-Arabia har gjort dette fordi Russland og Iran støtter Syrias regime.

Adel al-Jubeir, Saudi-Arabias utenriksminister, uttalte på en arrogant måte at president Assad må gå av uansett om det er på et fredelig vis eller med krig. Russlands utenriksminister Sergej Lavrov mumlet i høyttaleren: "Dårskap", og neglisjerte uttalelsen med å begynne å fikle med sin mobiltelefon og lese tekstmeldinger.

Saudi-Arabia dempet sin provokasjon de siste to ukene etter Russlands trussel. Det virker som om Saudi-Arabia innså at USA ikke vil krige med Russland for å forsvare Saudi-familien, og at Russland lett kan støtte shia-minoritetene i Saudi-Arabia eller Houthier i Yemen som Saudi-Arabia er blandet inn i krigen med. Dette vil skape et stort problem for Saudi-kongefamilien.

Pravda-avisen siterte en nær venn av Putin for å fortelle om atmosfæren som omgir president Putin:

Midtøsten-ekspert Yevgeny Satanovsky uttalte at Saudi-Arabia og Qatar må frykte Moskva slik man frykter kolera. Satanovsky sa tidligere i september 2013 at den raskeste løsning på Syrias konflikt er å bombe Duha og Riyadh, Qatars og Saudi-Arabias hovedstader.

Dette er akkurat nå ingen fjern fantasi, for Russland kan begå en slik handling, angripe Saudi-Arabia eller Qatar, med å benytte sin rett til selvforsvar nedskrevet i artikkel 51 i FN-pakten.

Russland kan legitimere dette med å henvise til USAs angrep på Afghanistan etter 11.september. Putin mener at det russiske passasjerflyet som styrtet på Sinai-halvøya i Egypt, og hvor 224 passasjerer ble drept, er en krigserklæring mot Russland. Russland mener at dette svarer til angrepet den 1. september 2011. Putin anklaget Qatar direkte for å ha en rolle i terroren.

Kort sagt virker det som om Russland prøver å gjenskape sin tapte makt. Putin har tatt mange skritt for å dele verden i to fronter og har alliert seg med Egypt, Iran, Jordan og et samarbeidsforhold til Afrika. Nå står bare å gjengjelde Tyrkia. For dette er avgjørende for Russlands image i verden og vise at Russlands trussel er alvorlig og ikke bare løse ord.


Tyrkia er også et stolt land, og ville signalisere at Russlands trusler ikke virker avskrekkende på landet. Tyrkia har også sine ambisjoner, og støtter turkmenere som bor i Syria. Tyrkia vil støtte de tyrkiske minoriteter slik Russland støtter russiske minoriteter i andre land som i Ukraina. Tyrkia ser også på Russland som okkupantmakt, og Erdogan, med den islamistiske ideologi som han tror på, kan ikke glemme at Anapa, Sotsji og andre byer ved Svartehavet tidlligere var under tyrkisk makt og som Russland senere annekterte.

Dette kan ikke Recep Tayyip Erdoðan glemme, ettersom han er overbevist av den islamistiske ideologi og han representerer den ottomanske arven, noe ledelsen av partiet ikke benekter.

Islamistene som hører til alle fraksjoner rundt i verden, ser på Ardogan som en vellykket muslimsk kalif. Tyrkia bygde et praktfullt presidentpalass som passer for en sultan. Det hvite hus og det russiske Kreml blir som beskjedne hytter i forhold til størrelse av dette palasset. I sin siste tale røpte Ardugan sine ambisjoner:

Han talte som en ottomansk sultan og med veldig kraft fortalte han at på den andre siden av grensen bor "våre slektninger" - og at "de er en del av vår UMMA, altså det muslimske felleskapet".

"Umma" er et konsept islamistene bruker for å ikke erkjenne de nasjonale grenser, men kun folkets enhet i troen.

Definisjonen av terror mellom Russland og Tyrkia strider mot hverandre: Russland vil forsvare Assads regime, og derfor angriper de alle bevæpnede grupper i Syria, både den islamske staten IS og resten av syriske motstandgrupper. Alle disse er terrorister ifølge russisk definisjon. Mens Tyrkia ser på Assads regime som eneste mål. Et oppløst Syria vil gi Tyrkia mulighet til å annektere turkmenernes byer og områder.

Om IS forsvinner, vil kurderne dominere området istedenfor IS. Og dette betraktes som trussel for Tyrkia. IS for Tyrkia er tryggere enn kurderne. Tyrkia, det sekulære, har siden 1923 ikke blandet seg i andre lands anliggende, til og med når det gjelder de tyrkiske minoriteter i den arabiske verden. Nå reiser Ardugan sitt krav for minoritetene for første gang etter at Ataturk ikke klarte dette.

Det er vanskelig å forstå dette direkte. Hvorfor? For Ardugan hadde et vennskapsforhold til Assads familie før denne konflikten oppsto. Han kunne ha bedt Assad om å gi turkmenerne i Syria de kulturelle rettighetene de har krav på. Han gjorde det ikke. Men nå, ettersom Syria er i ferd med å oppløses, og Russlands rolle vil ødelegge for Tyrkias ambisjoner, kan kravet reises igjen. Russland, etter nedskytingsepisoden av flyet, vil uten tvil ikke spare turkmenerne i Syria for bombing, også som en del av hevnen mot Trykia. Derfor prøver Tyrkia med å stå på sine krav.

Det er svært vanskelig for Russland å gjenopprette Syrias stabilitet uten Tyrkia. For sunnimuslimer i Irak og Syria og resten av Midtøsten, er mer lojale mot Ardugan enn at de vil akseptere et syrisk regime under russisk kontroll.

Dette skaper enda mer kompliserte konflikter i hele Midtøsten, og Putins vyer vil ikke så lett kunne hindres.

Syria-konflikten er blitt en labyrint uten utgang.

 

37 kommentarer

28.11.2015 kl.18:02

Doha, ikke Duha :)

Placid

28.11.2015 kl.18:25

Fint skrevet :)

28.11.2015 kl.18:37

En informativ og god historietime om en komplisert situasjon. Flere slike om forholdene i midtøsten mottas med takk.

28.11.2015 kl.18:49

Tyrkia er en skam for NATO og burde ha vært spraket rett ut.

En annen ting er alle nordmenn som drar til Tyrkia på ferie, de er naive og skjønner ikke at de er med på å finansiere terror og ondskap.

gunnar

28.11.2015 kl.18:52

Ww3 kommer nok nå

Lars Erik Larsen

28.11.2015 kl.19:04

Utrolig informativt. Kudos!

Kjetil

28.11.2015 kl.19:29

Hvorfor i helvete er terrorstaten Tyrkia med i Nato? Kunne like gjerne tatt med Nord-Korea og Iran. Tyrkia er et drittland som hat støtter muslimske terrorister i årevis.

Kornelius

28.11.2015 kl.20:03

Folk som ikke har peiling om terror bør ikke kommentere om Tyrkia som Teror stad, du må bare huske at det er Tyrkia som har kjempet mot Teror mange år, nå kjemper de mot mange, og passer på vestens interesser , dere bør lese rapporten som ble lagt ut av USA i går , der de beviser at Esad og Putin som bak finansieringen til IS og de er kjøper olje av IS og selger videre, hvis Rusland , dere må bare innse problemet med Putin, se hvem som støtter han, og hvorfor,hva vet dere om Iran ingen ting, derfor folkens bruk hode når du skriver komentarer, tror ikke Putin er så dum som han ser ut at han planlegger en økonomisk pakke mot Tyrkia, Det er Ruslan som er avhengig av Tyrkia, han må bare innrømme det, Tyrkia kjøper hovedsakelig 70% V gassen de selger til utlandet og betydeligmengde olje, selv om de har fått tilbud fra andre land.

John Feynman

28.11.2015 kl.20:17

Putin sitter med fyrstikkene.

Nå har jo EU og Merkel innledet dialog mhp. Tyrkias nøkkelrolle i masseinnvandringen til Europa. Der Erdogan har knesatt Merkel og hans Quid pro quo vil utvilsomt ramme EU landene som skal betale Tyrkia for å bremse folkestrømmen. EU trenger Tyrkia mer enn Tyrkia trenger EU, som betyr at Merkel også må forhandle om Tyrkias medlemsskap i EU.80 millioner Tyrkere kan få visum!

I sammenheng med nedskytingen av det Russiske jagerflyet, har NATO stilt seg bak Tyrkia! Noe som innebærer at Tyrkia har svært gode kort på hånden i relasjon til EU.

Dersom Tyrkia blir medlem av EU og NATO generalene insisterer på å forsvare Tyrkia hvis Putin vil gjengjelde nedskytingen, vil situasjonen ytterligere kompliseres og mange latente sammenhenger vil komme opp i dagen. Putin er nok ikke begeistret for EU eller NATO og han sitter med fyrsstikkene. Responderer ikke NATO på putins gjengjeldelse, vil dette komplisere realsjonene mellom Tyrkia, EU og NATO! Uansett blir ikke dette noen vinn-vinn situasjon og Europeiske skattebetalere betaler for EUs Laizzes Faire politikk.

EU er her årsak til sin egen undergang og i det dragsuget, kan de ta med seg store deler av Europa! Forstå det den som kan, men her har Sosialistenes godhetsrus og Høyrepartienes EU-kåtskap, satt Norge i en katastrofal posisjon. Norge og Regjeringen lever på lånt tid, hvis ikke noe drastisk skjer nå.

gjest

28.11.2015 kl.20:27

For noe usammenhengende virrvarr.

Yousef

28.11.2015 kl.20:34

Full støttet til Tyrkia i sin kamp mot djevelen Putin som dreper syriske barn,

Lenge leve Tyrkia og døden over Putin, Is, Iran og Israel.

Vova

28.11.2015 kl.20:36

En informativ blogg som forklarer noe av bakgrunnen for kaoset, og noe de som raskt velger side i denne konflikten bør ha i bakhodet FØR de gir sin støtte til én av partene.

Men, hvis forfatter leser tilbakemeldingene her så hadde det vært fint å få en lenk til den rapporten som det refereres til flere ganger, som her: "Den publiserte rapporten forteller hvordan Russland tidligere har truet triangelet Tyrkia, Saudi Arabia og Qatar"

Poul Newman

28.11.2015 kl.20:39

Det er interessant. Folk fortsetter å tro på rapportene fra USA. De skrev en rapport om Vietnam, Irak, Libya og så videre, før startet de bombere av disse landene. Etter vert alle rapportene som USA laget viste seg å være en slags løgn og forfalskning.

Marken

28.11.2015 kl.20:41

Fantastisk dårlig skrevet. Klumsete setninger og spekket med skrivefeil - i god nettavisen-stil.

tommy b nilsen

28.11.2015 kl.20:41

Og opp i alt dette, så utrolig bra for den jødiske staten, som kan håndtere sine arabere på sitt beste.. med å bekjempe dem..

Vova

28.11.2015 kl.20:54

Poul Newman.

Du har delvis rett. En skal ikke tro på alt en leser. En annen ting er at det faktisk faktisk finnes noe å lese. Fra russisk hold er det lite og ingenting. Har du sett dokumentaren "The untold history of the United States", av Oliver Stone? Stone lever i beste velgående. Anna Politkovskaja ønsket å publisere russernes herjinger i Tsjetsenia. Hun ble drept. Noe å tenke over?

JK

28.11.2015 kl.20:57

Takk for denne første artikkelen i Norsk presse som drøfter situasjonen på en skikkelig måte.

Når jeg leser norsk presse omkring denne konfliketen er det som å være under vann uten å få luft. (Hva var det sto i Aftenposten forleden; Assad den nye Stalin...LOL. Hvor tar de det fra..) Dette oppleves som frisk fjelluft. Takk igjen.

scrotum

28.11.2015 kl.21:00

Godt og nøytralt forklart.

Dette er mao. pest eller kolera.

Vi nordmenn er jo heldige for vi vet jo alle mann at som nato medlemmer så står vi last og bram med Umma Edrogan. flott...

Putin er en valgfusker av dimensjoner det vet vi. Edrogan er samme ulla.

Hva driver Nato egentlig med?

Min venns venn

28.11.2015 kl.22:00

Min fiendes fiende er min venn.

Dersom Putin er mot Tyrkia, Saudi Arabia og Quatar og Putin min venn.

At USA kan være allierte med den gjengen der er over min fatteevne.

Benjamin

28.11.2015 kl.22:04

Nei, Russland vil ikke angripe Tyrkia, Putin er ingen dumming, og tiden er ikke der for storkrig. Russland har sin flåtebase i Syria, den er den eneste som landet har utenfor sitt territorialfarvann, og den er så viktig at det er mye derfor Putin har gått inn i Syria med kampfly og andre forsyninger. Putin tenker slik, " hvem kommer etter Obama?" slik verden utvikler seg kan Russland bli angrepet av USA og Nato om ingenting foretas, derfor ruster Russland opp, derfor vil de markere seg som en militær stormakt! Tyrkia er ett ondskapens land, landet huser enormt med ekstremister, og presidenten kjører sitt eget islamistiske løp i forhold til NATO.

Professor Ante ingenting,

28.11.2015 kl.22:38

Kun kristne land burde vært med i Nato,Tykia leker stormakt,og skal liksom true Russland militært ?

Tyrkia vil melke eu for alt det er verdt,når europa ber om at flyktninger fra midtøsten må få bli i leire i Tyrkia: samtidig så krever Tyrkia at eu skal slippe deres millioner av arbeidsløse inn i eu ?

Slike sleipe planer fra Tyrkia må eu avvise øyeblikkelig,og be Tyrkia holde seg politisk der de hører hjemme,og det er som en islamsk stat i midtøsten,og krige sammen med sine naboer muslimene,for er det noe muslimene kan,så er de å krige og kaste stein mot hverandre ,shia mot sunny,mot alawiter osv inn i evigheten,.

Tyrkia er en islamsk stat som må ut av nato,og må aldri få starte noen 3 verdenskrig, pga at de har stommakts planer,og en stormannsgal diktator som president !

Vesten må sparke Tyrkia ut av nato,og ikke tillate at tyrkia nører under sin historie som en stormakt,da de var en del av det ottomanske riket.

Nå er Tyrkia redusert til en stormakt innen turist industrien,og bør fortsette å være det:etter ordre fra Nato !

Harry

28.11.2015 kl.22:52

Synes det har vært litt mangler på gode analyser om situasjon etter nedskytingen av et russisk jagerfly. I den sammenheng er denne analysen svært informativ og god, dog jeg kunne ønske du tok med litt mer om NATO, da de er svært viktig for et helhetlig bilde.

Mitt inntrykk er at Tyrkia våger å strekke seg lenger enn de ellers ville gjort, da de har USA, og hele NATO bak ryggen. For vesten er det problematisk, da flere begynte å se Assad som en del av løsningen, spesielt etter Paris-terroren. De gikk med det vekk fra Tyrkias politikk, og over til Russlands. Med nedskytingen så ser det ut til å snu, takket være noen uheldige allianser etter min mening. Et taktisk spill for å få vesten tilbake til Tyrkias/gulfstatenes politikk? Jeg ser iallefall ikke vekk ifra at det var planlagt, der de bare ventet på en unnskyldning.

hermann

28.11.2015 kl.23:43

Takker ! Mer slikt. Det trengs.

Utopenec

28.11.2015 kl.23:47

Synd britene ikke kastet Tyrkia ut av Europa etter første verdenskrig. Men britene var som vanlig redd for russerne. Nå er det farlig for oss at Tyrkia er medlem av NATO. Og russerne står oss jo nærmere enn tyrkerne. Tyrkerne vil jeg i alle fall ikke løfte en finger for.

jd

28.11.2015 kl.23:51

En meget bra artikkel:)

gjest

29.11.2015 kl.00:01

"slemme diktatoren" Assad holdt styr på landet sitt, uten noe borgerkrig i flere år. Samme med Saddam. Samme med Gaddafi.

Finnes det ETT enkelt eksempel, ut av alle disse ikke-monarkiene i midtøsten som ble faktisk bedre etter at de "slemme" diktatorene er blitt styrtet? Joda, Egypt. Men bare etter Egypts militære rensket landet for wahhabistisk søppel som heter "muslimsk brorskap", som i seg selv er atter et Saudi/Qatar/FAE-prosjekt.

Så vær så snill, slutt med krokodilletårene. Ingen tårer var det å se da hele Libya ble til et vepsebol av en ekstremistleir. Ingen sa noen ting da USA valset over Irak, som i seg selv foråsaket (alle tap inkludert) ca 1 million døde over lang tid, hvis man ser på selve krigen og konsekvensene.

Og her skal "vesten", det vil si etter avtale mellom USA og arabiske monarkiene, atter en gang rote i et land de har ingenting med. Og som vanlig er "demokrati" motivasjonen og "menneskerettigheter" en unnskylding til å drepe, styrte og bedra.

Ikke denne gangen. Og nei det blir ingen verdenskrig, til stor skuffelse for paranoide krigshissere og diverse russofobiske tullinger. Det som skal bli derimot er et Syria som atter en gang styres av sitt eget folk - og ikke av Edrogan, Netanyahu eller Obama, og denne gangen skal ikke Russland eller Iran stå og vente for å se hva utfallet blir.

Spillet er over, og Tyrkia får forberede seg på den verste resesjonen de har sett.

Samt så begynner man å se små sprekk utvikle seg i både NATO og EU. Sprekk hovedsakelig mellom USA, Storbrittania, Tyrkia og resten av de allierte landene. Det er så og så lenge folk gidder å fortsette med meninsgløse kriger som hittil har ikke bidratt til noe enn økende religiøs ekstremisme, mindre internasjonal stabilitet og nå til og med en strøm av velverdsmigranter fra aller verdens kanter - og ironisk nok er syrere et mindretall.

leif g waage

29.11.2015 kl.00:09

Ja ,koffer skulle ikke Putin ,ta en for thankGiving for an Tyrky

så,det einaste er vel att Bosporuss strede vil bli vane vaingskelig å forsere,men fly har han nok avEin Statsleder av klasse e han

Svein Dahl

29.11.2015 kl.00:27

En mesterlig kronikk som kommentatorene i våre største aviser ikke har vært i nærheten av i kvalitet. Mye av informasjonen finnes i engelskspråklige kilder, men det er godt å se at informasjonen nå kan nå ut til et bredt publikum i Norge.

I lys av dette burde Norge ikke gitt sin støtte til kampen mot Assad i og med at det er så mange kryssende interesser og agendaer blant aktørene. Norge møtte seg selv umiddelbart i døren ved at norske statsborgere som kastet seg inn i kampen mot Assad, som Norge og Erna Solberg støttet, ble sett på som en trussel for Norge.

asbjørn larsen

29.11.2015 kl.00:48

Fremdeles forvirret ? Saudi Arabia, med sitt avskyelige styre bør begynne å fundere, USA er bortimot selvforsynt med olje, kanskje grunn til vibrasjoner under laknene.....

Envenn

29.11.2015 kl.01:15

Er det lov å håpe på litt skikkelig uro der nede i Øst?

At noen oljefelt går i luften eller noe tilsvarende.

Akkurat nok til at Oljeprisen stiger igjen

Jeg lurer på hvordan det går med Midtøsten når de ikke lengre kan livnære seg på Olje.

Appropo Saudi Arabia:

http://www.dagbladet.no/2015/10/25/nyheter/nyhet/utenriks/politikk/olje/41648170/

Hva er egentlig poenget med det Saudi Arabia gjør?

Er det noe vi ikke vet? Hva er vitsen med å pumpe ut olje til spotpris hvis de går i underskudd så det synger og kan gå konk i løpet av 5 år?

5 år er ikke mye når det kommer til å gjøre endringer som gjør at de ikke braklander.

Hva gjør folket da? Mr Saudi Konge strør jo milliarder rundt seg for å blidgjøre folket

kurder

29.11.2015 kl.02:01

En ting må man huske at tyrkerne gjør alt for å nedkjempe kurderne. Les nyheter på andre språk der kan dere se bilder og bevis på hvor mye støtte og lojalitet ligger bak IS fra tyrkia. Nylig ble det oppdaget bunker tvers gjennom byen Snjar etter frigjøring fra IS masse bøker på tyrkisk og Ottmaniske literatur og innflytelse forsøk på igjen erobring av kalifat stat. Det finnes video møte mellom usa daværende utenriksminister og Abu bakr bagdadi altså dagens is leder. USA, Saudi, Qatar og tyrkia bygget IS hvor tyrkia står for styring av gruppen. Kurderene er det eneste som vil lide mest fordi de mangler eget stad de misbrukes av stormaktene hverdag dør flere peshmarga i kampen mot IS vesten har halvhjertet send våpen nok til å forsvare men ikke nok for å beseire IS. Denne krigen tar ikke slutt før stormaktene deler ressursene og gevinsten 50% hver i Midtøsten.

Jonas Rolfsen

29.11.2015 kl.05:28

http://dailysignal.com/2015/11/24/why-turkey-shot-down-a-russian-fighter-jet/

Syria/Russland samarbeidet og skjøt ned et tyrkisk kampfly i 2012. Piloten ble også drept under nedskyting. Dette skjedde i akkurat samme område. Hvorfor reagerte ingen slik da? Hvorfor gjorde ikke Tyrkia det samme som russland gjør idag? Stenge grensene fra svartehavet til middelhavet for russiske handelsskiper. Nei fordi Tyrkia er mer forståelsfull og ser det store bildet ved sanksjoner. Russland har passert tyrkia og andre nato grenser tidligere og gjør det fortsatt. Det ville få konsekvenser en dag. 5. Oktober et russisk fly ble bortvist fra tyrkiske fly når den fløy over tyrkia. Samme skjedde 10. Oktober og 15. Oktober ble et russisk pilotløst drone skutt ned over tyrkia igjen over Hatay område ved grensen til Syria. Les artikkelen jeg har kopiert og dere vil se at russiske fly har flere ganger blitt skutt ned av Nato land pga samme ting, av england også. Så det er ikke første gang dette skjet og jeg synes det var greit det dom skjedde fordi Russland må ikke få lov til å gjøre som de vil lenger. Kan ikke de fly over Usa flere ganger så skal vi se hva Usa gjør :))

Jan

29.11.2015 kl.08:44

Når spilleglade gutter blir statsledere så blir det farlig.

Tomme tønner bråker mest.

Ståle

29.11.2015 kl.12:36

Ja, jeg deler mange av dine synspunkter. Bildet er komplisert, og russerne har egentlig ikke så mye makt i området lokalt. Tyrkia ruster opp i rekordfart, nevner +1500 nye Tyrkiske tanks bygd på lisens fra Tyskland (Leopard) 100+ nye angrepshelikoptre basert på Tiger bygd i EU, nytt Hangarskip, 100+ F-35, et nytt Tyrkisk produsert jagerfly osv. De har også ballistiske missiler, med en rekkevidde på 2500+ km. Da er plutselig ikke Moskva trygg lenger (siden Tyrkia har en mindre mengde B61 atom bomber) De har også et godt forhold til Israel, selv om de har kritisert dem kraftig fra tid til annen. Tyrkia sitter på nøkkelen i Syria, på samme måte som Pakistan sitter på nøkkelen i Afghanistan. Den nye vann røret til kypros viser tydelig at Tyrkia vil bruke vann på samme måte som Putin bruker gass som et våpen. Tyrkia planlegger nå en ny vann ledning, fra Tyrkia til Israel. Hvor tror du det vannet egentlig skulle tatt veien ? Jo det skulle egentlig fulgt elven inn i Syria. Vann er liv og makt i midtøsten. Med mindre vann i Syria, så vil muligheten for vekst og liv begrenses. Tyrkia har nå et atom kraft verk operativt snart, det samme har Saudi arabia. Ingen stiller spørsmåls tegn ved om IAEA har hatt sine rutine kontroller der, slik som i Iran. Enten så må en del mennesker med makt snart snakke sammen, eller så er regionen på vei mot stor krig av et format vi ikke har sett på lange tider. Jordan og Irak blir små brikker, hvis en ser det større bildet. Til slutt, har egentlig Russland råd til en krig mot de store regionale militærmaktene i regionen ?

Viking

29.11.2015 kl.14:08

Håper Putin nuker både Saudi og Qatar.

Larsern

29.11.2015 kl.14:35

Mange som synser og lager teorier om det som skjer,men vi kan være sikre på en ting og det er at europa ligger jævlig dårlig ann om dagen! Det strømmer inn muslimer i beste krigsalder uten muligheter til jobb, økonomien begynner å vise svakhetstegn, og midtøsten rakner i sømmene. Det kan jo gå bra men sjangsen er stor for mye terror og evt krig om ikke lenge.vi har politikere som ikke evner å ta ansvar før det er for sent så eneste utvei er desverre og tenke på seg selv og sine nærmeste.dvs at man må reise fra norge/ europa før det er for sent.dro fra norge for 2 år siden til spania selv men vurderer nå og reise over til statene/ søramerika for å bli der. Holdt på å bli gal av avgjørelsene til norges politikere og orket ikke mer så tok med det jeg hadde og dro derfra. Angrer ikke når jeg ser utviklngen nå,men klart det er tøft og bryte opp når du er i jobb og har bolig.sier dette i klarstekst så høyt jeg kan: Dra nå før det er for sent!

ReligiousIdiots

26.04.2016 kl.10:23

Det du og alle muslimer må forstå, er at mange nordmenn liker ikke religion. Personlig så hater jeg religion, alle typer religion. Så når disse religiøse tullingene som kaller seg muslimer kommer hit og bygger moskeer, da koker blodet mitt. Vi har allerede for mye religion, det siste vi trenger er mer religion.

Og en ting til, jeg leste i avisen at du synes Norge skapte dette flerkulturelle safmunnet vi nå sliter med og gjorde msulimer til prøvekaniner. Du må huske at ingen ville ha muslimer i Norge men de kom hit allikevel. De kravlet inn over grensene og slo seg ned i Norge. Så hvilket valg hadde vi? Vi ble tvunget til å leve i dette samfunnet, fordi muslimene ikke klarte å holde seg unna. De hørte vel rykter om et sted langt oppi nord som de ennå ikke hadde ødelagt så da pakket de kofferten og dro hit med engang. Og nå er det godt i gang med å ødelegge Norge også, slik de ødelegger alle steder det kommer til. Den eneste muligheten vi har til å leve et fredelig, normalt liv er å utrydde religion. All religion må fjernes. Hvis noen absolutt vil tviholde på det, vel, da bør vi fjerne de også. Det er ikke ofte man sier dette men jeg savner virkelig Hitler. Vi trenger han nå, han hadde ryddet opp i dette tullet på èn uke og Norge hadde vært et paradis. Men istedet må vi sitte her og se på utledninger som raserer landet vårt. Personlig så flytter jeg snart ut av landet, jeg ser hva som skjer her og om 10 år er hele Norge en ghetto, landet vil være fullstending ødelagt. Så jeg rømmer nå, mens man ennå kan.

Skriv en ny kommentar

hits